Ekonomikurser.se
- ekonomisk ordbok
Alfabetiskt register för svenska termer
© Rune Lönnqvist
Klicka på begynnelsebokstaven för den term/begrepp du vill studera.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M |
N | O | P | R | S | T | U | V | Å | Ä | Ö |
Term/Begrepp | Kort beskrivning | Webbföreläsning | Övning |
Matchningsprincip
(Matching principle) |
Matchning är ett begrepp som används för att avgöra vilka kostnader som ska redovisas i resultaträkningen för ett visst år.
När vi ska bestämma kostnad sålda varor används så kallad produktmatchning vilket innebär att kostnaden ska vara inköpspriserna för den volym varor som sålts under året. På så sätt kommer försäljningsintäkter och kostnader att avse samma varuvolym. För övriga kostnader används periodmatchning vilket innebär att vi tar med de kostnader som avser resursförbrukning under det aktuella året. |
Klicka här | |
Majoritetsägarnas andel | Klicka här | ||
Mark | |||
Markanläggningar | |||
Market-to-Book | |||
Marknadspris | |||
Maskiner | |||
Matchningsprincip | - - - - - - Visas ovan - - - - | - - - - | - - - - |
Minoritet | Klicka här | ||
Minoritetens andel | Klicka här | ||
Minoritetsintresse | Klicka här | ||
Moderföretag | |||
Moms - allmänt | Klicka här | ||
Moms i företag | Klicka här | ||
Momsfordran | Klicka här | ||
Momsredovisning | Klicka här | ||
Momsskuld | Klicka här | ||
Monetära metoden | Klicka här | ||
Monetära tillgångar och skulder |