Ekonomikurser.se - ekonomisk ordbok
Alfabetiskt register för svenska termer
© Rune Lönnqvist

Klicka på begynnelsebokstaven för den term/begrepp du vill studera.


A B C D E F G H I J K L M
N O P R S T U V Å Ä Ö

Term/Begrepp Kort beskrivning Webbföreläsning Övning
Matchningsprincip
(Matching principle)
Matchning är ett begrepp som används för att avgöra vilka kostnader som ska redovisas i resultaträkningen för ett visst år.

När vi ska bestämma kostnad sålda varor används så kallad produktmatchning vilket innebär att kostnaden ska vara inköpspriserna för den volym varor som sålts under året. På så sätt kommer försäljningsintäkter och kostnader att avse samma varuvolym.

För övriga kostnader används periodmatchning vilket innebär att vi tar med de kostnader som avser resursförbrukning under det aktuella året.
Klicka här
Majoritetsägarnas andel Klicka här
Mark
Markanläggningar
Market-to-Book
Marknadspris
Maskiner
Matchningsprincip - - - - - - Visas ovan - - - - - - - - - - - -
Minoritet Klicka här
Minoritetens andel Klicka här
Minoritetsintresse Klicka här
Moderföretag
Moms - allmänt Klicka här
Moms i företag Klicka här
Momsfordran Klicka här
Momsredovisning Klicka här
Momsskuld Klicka här
Monetära metoden Klicka här
Monetära tillgångar och skulder