Ekonomikurser.se - ekonomisk ordbok
Alfabetiskt register för engelska termer
© Rune Lönnqvist

Klicka på begynnelsebokstaven för den term/begrepp du vill studera.
(Om du använder länkar i texten måste du backa i webbläsaren för att återgå till det engelska registret.)


A B C D E F G H I J K L M
N O P R S T U V

Term/Begrepp Kort beskrivning Webbföreläsning Övning
Brand
(Varumärke)
(Trademark)
Ett varumärke kan generera ökad försäljning eller bättre priser och därigenom ökad vinst för företaget. Ur ekonomisk synpunkt är ett välkänt varumärke en tillgång, eftersom det skapar framtida lönsamhet.

Redovisningens normgivare har skapat ett uttryckligt förbud mot att ta upp ett eget varumärke som en tillgång. Orsaken till förbudet är svårigheterna att objektivt fastställa värdet på ett eget varumärke.

Om företaget köper ett varumärke eller ett företag som äger rättigheterna till ett varumärke, är det OK att ta upp detta varumärke som en tillgång. Här finns en affärstransaktion som kan vara grund för värderingen. Det köpta varumärket är en immateriell anläggningstillgång och ska i normalfallet avskrivas under en femårs period.
Bad debt loss
Badwill
Balance sheet
Balance sheet for liquidation purpose
Balance sheet total
Bank loan
Bank overdraft facilities
Bankrupcy
Biological asset Klicka här
Bond
Bonus issue Klicka här
Bonus share rights certificate Klicka här
Book of first entry
Book value
Brand - - - - - - Visas ovan - - - - - - - - - - - -
Breakeven chart Klicka här
Brokerage
Budget
Business activity
Buy-back of own shares