Ekonomikurser.se
- ekonomisk ordbok
Alfabetiskt register för engelska termer
© Rune Lönnqvist
Klicka på begynnelsebokstaven
för den term/begrepp du vill studera.
(Om du använder länkar i texten måste du backa i webbläsaren för att återgå till det engelska registret.)
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M |
N | O | P | R | S | T | U | V |
Term/Begrepp | Kort beskrivning | Webbföreläsning | Övning |
Brand
(Varumärke) (Trademark) |
Ett varumärke kan generera ökad försäljning eller bättre priser och därigenom ökad vinst för företaget. Ur ekonomisk synpunkt är ett välkänt varumärke en tillgång, eftersom det skapar framtida lönsamhet. Redovisningens normgivare har skapat ett uttryckligt förbud mot att ta upp ett eget varumärke som en tillgång. Orsaken till förbudet är svårigheterna att objektivt fastställa värdet på ett eget varumärke. Om företaget köper ett varumärke eller ett företag som äger rättigheterna till ett varumärke, är det OK att ta upp detta varumärke som en tillgång. Här finns en affärstransaktion som kan vara grund för värderingen. Det köpta varumärket är en immateriell anläggningstillgång och ska i normalfallet avskrivas under en femårs period. |
||
Bad debt loss | |||
Badwill | |||
Balance sheet | |||
Balance sheet for liquidation purpose | |||
Balance sheet total | |||
Bank loan | |||
Bank overdraft facilities | |||
Bankrupcy | |||
Biological asset | Klicka här | ||
Bond | |||
Bonus issue | Klicka här | ||
Bonus share rights certificate | Klicka här | ||
Book of first entry | |||
Book value | |||
Brand | - - - - - - Visas ovan - - - - | - - - - | - - - - |
Breakeven chart | Klicka här | ||
Brokerage | |||
Budget | |||
Business activity | |||
Buy-back of own shares |