Välj ny initial!


Matchningsprincip (Matching principle)
Matchning är ett begrepp som används för att avgöra vilka kostnader som ska redovisas i resultaträkningen för ett visst år.

När vi ska bestämma kostnad sålda varor används så kallad produktmatchning vilket innebär att kostnaden ska vara inköpspriserna för den volym varor som sålts under året. På så sätt kommer försäljningsintäkter och kostnader att avse samma varuvolym.

För övriga kostnader används periodmatchning vilket innebär att vi tar med de kostnader som avser resursförbrukning under det aktuella året.
Majoritetsägarnas andel
Mark
Markanläggningar
Market-to-Book
Marknadspris
Maskiner
Matchningsprincip
- - - - - - Visas ovan - - - -
Minoritet
Minoritetens andel
Minoritetsintresse
Moderföretag
Moms - allmänt
Moms i företag
Momsfordran
Momsredovisning
Momsskuld
Monetära metoden
Monetära tillgångar och skulder