Matchningsprincip (Matching principle) |
Matchning är ett begrepp som används för att avgöra vilka kostnader som ska redovisas i resultaträkningen för ett visst år.
När vi ska bestämma kostnad sålda varor används så kallad produktmatchning vilket innebär att kostnaden ska vara inköpspriserna för den volym varor som sålts under året. På så sätt kommer försäljningsintäkter och kostnader att avse samma varuvolym. För övriga kostnader används periodmatchning vilket innebär att vi tar med de kostnader som avser resursförbrukning under det aktuella året. |
Majoritetsägarnas andel |
Mark |
Markanläggningar |
Market-to-Book |
Marknadspris |
Maskiner |
Matchningsprincip
- - - - - - Visas ovan - - - - |
Minoritet |
Minoritetens andel |
Minoritetsintresse |
Moderföretag |
Moms - allmänt |
Moms i företag |
Momsfordran |
Momsredovisning |
Momsskuld |
Monetära metoden |
Monetära tillgångar och skulder |