Välj ny initial!


Profit mark-up (sv= Vinstpålägg)
Både vinstmarginal och vinstpålägg är nyckeltal som uttrycker vinsten som ett procenttal. Skillnaden ligger i vad som är basen för procentberäkningen:
  • Vinstpålägg = Vinstmått / inköpspris
  • Vinstmarginal = Vinstmått / Försäljningspris
En vanlig användning av vinstpålägg finns i handelsföretag som har ett stort antal varor i sitt sortiment. Vinstpålägget används som en enkel kalkylmetod för att fastställa försäljningspriser inom en viss varukategori. En Coop-butik som vill prissätta ett tiotal tandkrämssorter gör sällan en större utredning utan koncentrerar beslutet till att hitta ett lämpligt vinstpålägg som sedan används för alla olika tandkrämsmärken. Det vinstmått som används är bruttovinsten:

Priset för en tub "All White" = (1 + Vinstpålägg lika, för alla tandkrämer) x Inköpspriset för en "All White" tub
P/E ratio
Parent company
Partnership
Payback period
Payment
Payment
Pay-off-period method
Payroll expense
Percentage of completion
Perminent differense
Personnel costs
Portfolio valuation
Post-balance sheet events
Post-transfer acquisition right
Preference share
Preference shares
Prepaid income and expenses
Prepayments, accruals and deferrals
Present value method
Presentation currency
Price base amount
Price base amount
Price elasticity
Private placement share issue
Product costing
Product estimate
Productivity
Products in progress
Profit
Profit and loss from financial items
Profit before financial costs and tax
Profit before tax
Profit carried forward
Profit margin
Profit mark-up
- - - - - - Visas ovan - - - -
Property mortgage
Proportional method
Prudence concept
Purchase method
Put option