Klicka här för att återgå till ämnessidan

Ekonomikurser.se - ekonomisk ordbok © Rune Lönnqvist
Ämnesområde: Nyckeltal


Term/Begrepp Kort beskrivning Webbföreläsning Övning
Vinstpålägg
(Profit mark-up)
Både vinstmarginal och vinstpålägg är nyckeltal som uttrycker vinsten som ett procenttal. Skillnaden ligger i vad som är basen för procentberäkningen:
  • Vinstpålägg = Vinstmått / inköpspris
  • Vinstmarginal = Vinstmått / Försäljningspris
En vanlig användning av vinstpålägg finns i handelsföretag som har ett stort antal varor i sitt sortiment. Vinstpålägget används som en enkel kalkylmetod för att fastställa försäljningspriser inom en viss varukategori. En Coop-butik som vill prissätta ett tiotal tandkrämssorter gör sällan en större utredning utan koncentrerar beslutet till att hitta ett lämpligt vinstpålägg som sedan används för alla olika tandkrämsmärken. Det vinstmått som används är bruttovinsten:

Priset för en tub "All White" = (1 + Vinstpålägg lika, för alla tandkrämer) x Inköpspriset för en "All White" tub
Avkastning på eget kapital
Avkastning på operativt kapital
Avkastning på sysselsatt kapital
Avkastning på totalt kapital
Balanslikviditet
Bruttomarginal
DuPont analys
EBxxx mått
Hävstångseffekt
Kapitalomsättningshastighet
Kundkredittid
Lageromsättningshastighet
Leverantörskredittid
Market-to-Book
Nettomarginal
Nettoskuld
Omsättningshastighet
Operativt kapital
P/E-tal
Räkenskapsanalys
Räntabilitet på eget kapital Klicka här
Räntabilitet på operativt kapital
Räntabilitet på sysselsatt kapital Klicka här
Räntabilitet på totalt kapital
Räntetäckningsgrad
Rörelsemarginal
Självfinansieringsgrad
Skuldsättningsgrad
Soliditet Klicka här
Substansvärde
Sysselsatt kapital
Totalt kapital
Value-added
Vinstmarginal
Vinstpålägg - - - - - - Visas ovan - - - - - - - - - - - -