Klicka här för att återgå till ämnessidan

Ekonomikurser.se - ekonomisk ordbok © Rune Lönnqvist
Ämnesområde: Principer, normer och lagar


Term/Begrepp Kort beskrivning Webbföreläsning Övning
Matchningsprincip
(Matching principle)
Matchning är ett begrepp som används för att avgöra vilka kostnader som ska redovisas i resultaträkningen för ett visst år.

När vi ska bestämma kostnad sålda varor används så kallad produktmatchning vilket innebär att kostnaden ska vara inköpspriserna för den volym varor som sålts under året. På så sätt kommer försäljningsintäkter och kostnader att avse samma varuvolym.

För övriga kostnader används periodmatchning vilket innebär att vi tar med de kostnader som avser resursförbrukning under det aktuella året.
Klicka här
Alternativkostnad
Bokföringsmässig grund Klicka här
Bokföringsnämnden
Bolagsverket
Effektivitet
Enhetssynsätt
Fortlevnad Klicka här
Försiktighetsprincipen Klicka här
Going concern Klicka här
IAS/IFRS
Innebörd före form Klicka här
Jämförbarhet Klicka här
Lägsta värdets princip
Matchningsprincip - - - - - - Visas ovan - - - - - - - - - - - -
Produktivitet
Realisationsprincip Klicka här
Rådet för finansiell rapportering
Sale and lease back
Substans före form Klicka här
Väsentlighet Klicka här
Årsredovisningslag
Ägare