![]() |
Valt ämnesområde
Standards and concepts |
Matching principle (Matchningsprincip) |
Matchning är ett begrepp som används för att avgöra vilka kostnader som ska redovisas i resultaträkningen för ett visst år.
När vi ska bestämma kostnad sålda varor används så kallad produktmatchning vilket innebär att kostnaden ska vara inköpspriserna för den volym varor som sålts under året. På så sätt kommer försäljningsintäkter och kostnader att avse samma varuvolym. För övriga kostnader används periodmatchning vilket innebär att vi tar med de kostnader som avser resursförbrukning under det aktuella året. |
Opportionity Cost |
Accruals concept |
Swedish Accounting Standars Board |
Swedish Companies Registration Office |
Efficiency |
Entity concept |
Going concern |
Prudence concept |
Going concern |
IAS/IFRS |
Substans over form |
Comparability |
Lower of cost and market |
Matching principle
- - - - - - Visas ovan - - - - |
Productivity |
Realization concept |
Swedish Financial Reporting Board |
Sale and lease back |
Substans over form |
Materiality |
Annual Accounts Act |
Owner |