Valt ämnesområde
Standards and concepts

Matching principle (Matchningsprincip)
Matchning är ett begrepp som används för att avgöra vilka kostnader som ska redovisas i resultaträkningen för ett visst år.

När vi ska bestämma kostnad sålda varor används så kallad produktmatchning vilket innebär att kostnaden ska vara inköpspriserna för den volym varor som sålts under året. På så sätt kommer försäljningsintäkter och kostnader att avse samma varuvolym.

För övriga kostnader används periodmatchning vilket innebär att vi tar med de kostnader som avser resursförbrukning under det aktuella året.
Opportionity Cost
Accruals concept
Swedish Accounting Standars Board
Swedish Companies Registration Office
Efficiency
Entity concept
Going concern
Prudence concept
Going concern
IAS/IFRS
Substans over form
Comparability
Lower of cost and market
Matching principle
- - - - - - Visas ovan - - - -
Productivity
Realization concept
Swedish Financial Reporting Board
Sale and lease back
Substans over form
Materiality
Annual Accounts Act
Owner