© Rune Lönnqvist
Kapitel 4 Bokföring – att
registrera ekonomiska händelser.
Innehåll
4.1
Vi behöver slå ihop och gruppera händelser.
4.2
Konton visar bokföringens kategorier.
4.3
De ekonomiska grundbegreppen och konton.
4.4
Bokföring och begreppen resultat och eget kapital.
4.4.1
Ett undantag för transaktioner mellan företag och ägare.
4.5
Debet och kredit.
4.5.1
Bokföringens gyllene regel.
4.6
Exempel på bokföring av vanliga affärshändelser.
4.6.1
Två händelser på samma bokföringsrad.
4.7
Bokslut.
4.7.1
Kompletteringar.
4.7.2
Avstämningar.
4.7.3
Beräkning av saldon på konton.
4.7.4
Avsluta vissa konton.
4.7.5
Sammanställ resultaträkning och balansräkning.
4.8
Inledningen av nästa år.
Som du har sett i tidigare
kapitel ska företagen beskriva sin ekonomiska situation med en resultaträkning
och en balansräkning vilket kräver att man håller reda på det myller av
ekonomiska händelser som inträffar. I det här kapitlet ska vi beskriva
grunderna i den praxis som finns kring hur man löpande noterar vad som händer
under en period. I andra böcker om bokföring kan du läsa om lagregler, moms-
och skatteregler och annat som påverkar bokföringen. Här i kapitel 4 tar vi
endast upp grunderna på ett mer principiellt sätt.
4.1 Vi behöver slå ihop
och gruppera händelser
Innan du börjar samlar in
information om vad som hänt i företaget måste du göra en avvägning mellan:
Behovet
av specifik information (på fackspråk: Relevans),
och
Möjligheten
att överblicka informationen (på fackspråk: Materialitet)
Ett alternativ som skulle ha
för låg relevans vore att du summerar alla intäkter till en siffra och alla
kostnader till en annan siffra och visar årets resultat. De flesta läsare av redovisningen
vill ha mer detaljerad information för att kunna gissa om företagets framtid.
Man vill exempelvis veta hur mycket av kostnaderna som gäller insatsvaror,
personal, energi m.m. för att kunna bedöma hur
känsligt företaget är för olika prisökningar.
Ett alternativ som skulle ha
för låg materialitet/överblickbarhet vore att inleda resultaträkningen med en
tio sidor lång uppräkning av försäljningsintäkter uppdelade på hundratals
varugrupper och kundgrupper.
Företaget måste alltså ta
ställning till hur specificerat man ska beskriva olika tillgångar, skulder,
intäkter och kostnader. I ett litet företag kan man kanske separera alla
enskilda tillgångar, men alla normala företag behöver slå samman olika
tillgångar i grupper och mäta ökningar och minskningar för respektive grupp. I
stället för att rapportera värden för:
Maskin
A
Maskin
B
Inventarie
X
osv.
Väljer man att hålla reda på
värden för olika grupper av maskiner och inventarier:
Kontorsinventarier
Maskiner
i produktionen
osv.
Om du startar ett eget
företag kan ett tillvägagångsätt vara att titta på en deklarationsblankett för
att se i vilka kategorier du ska kunna beskriva intäkter, kostnader, tillgångar
och skulder. Därefter lägger du till de kategorier du själv vill ha information
om.
4.2 Konton visar
bokföringens kategorier.
På bokföringsspråk kallas de
kategorier vi använder för konton. Du kan se ett konto som en rubrik där
vi samlar alla siffror som berör den aktuella rubriken.
Några exempel:
kontot Kund-fordringar |
här noterar vi alla
ökningar och alla minskningar av fordringar på kunder under året. |
kontot |
här noterar vi alla nya lån
och alla amorteringar som görs. |
kontot Kontors-kostnader |
här noterar vi alla kostnader
för möbler, papper, datorer m.m. |
En fördel med att ha få
kategorier/konton är att det blir mer lätthanterligt när du under året ska
klassificera ekonomiska händelser, men kom ihåg att du samtidigt begränsar den
information du kan få ut vid årets slut. Om du exempelvis har valt att ha ett
konto för alla försäljningsintäkter, så kan du inte få information om
försäljningen för olika varugrupper. Det skulle kräva att du går igenom alla
fakturor till kunder en extra gång och sorterar upp försäljningssiffrorna, ett
nog så krävande jobb i ett lite större företag. Om du däremot har olika
försäljnings konton för olika varugrupper är det enkelt att summera fram de
sammanlagda försäljningsintäkterna.
4.3 De ekonomiska
grundbegreppen och konton
Kärnpunkten i företagens
ekonomiska modell är att mäta ökningar och minskningar av företagets tillgångar
och skulder. Därför behöver vi till att börja med ett antal konton för
företagets tillgångar och ett antal skuldkonton. För att exempelföretaget i
avsnitt 2.2 ska kunna upprätta sin balansräkning måste vi minst ha följande
konton (=rubriker):
Konton för tillgångar: |
Konton för skulder: |
Fastighet |
Banklån |
Maskiner och inventarier |
Leverantörs-skulder |
Lager |
Övriga skulder |
Kundfordringar |
|
Bankkonton |
|
Låt oss
ta tre exempel på händelse där både tillgångar och skulder förändras utan att
det uppstår intäkter och kostnader:
A Den 3/2 tar
företaget upp ett nytt lån på 300 tkr. Här påverkas företaget banklån som ökar
med 300 och bankkontot ökar med samma belopp.
B Den 7/4 betalar
företaget 75 tkr till en leverantör som tidigare skickat en faktura till vårt
bolag. Leverantörsskulderna minskar och bankkontot minskar.
C Den 8/6 betalar
en kund en faktura vi skickat tidigare. Fakturabeloppet är 66 tkr.
Kundfordringarna minskar med 66 tkr och bankkontot ökar med 66 tkr.
|
Konton för tillgångar: |
|
Konton för skulder: |
||
Händelse |
Kundfordringar |
Bankkonto |
|
Banklån |
Leverantörsskulder |
A 3/2 |
|
+ 300 |
|
+ 300 |
|
B 7/4 |
|
– 75 |
|
|
– 75 |
C 8/6 |
– 66 |
+ 66 |
|
|
|
Som du ser ovan så kommer varje
händelse att påverka TVÅ olika konton. I de här tre exemplen kanske det känns
självklart eftersom vi valt händelser där nettot av ändringarna av tillgångar
och skulder ska vara noll. Om en tillgång ändras, då måste också en annan
tillgång eller skuld ändras.
En annan sak värd att notera
i exemplen är att tecknen på förändringarna varierar:
· I händelse A noterar vi två ökningar. En
tillgångsökning uppvägs av en skuldökning och nettot mellan tillgångar och
skulder påverkas inte.
· I händelse B noterar vi två minskningar. En
tillgångsminskning uppvägs av en skuldminskning och nettot mellan tillgångar
och skulder påverkas inte.
· I händelse C noterar vi en ökning och en minskning. En
tillgångsökning uppvägs av en annan tillgångsminskning och nettot mellan tillgångar
och skulder påverkas inte.
När vi bokför händelser finns
alltså ingen mekanisk regel att plus och minus ska gå ihop. Såväl plus/plus som
minus/minus och plus/minus kan vara korrekt beskrivning av en händelse. Om man
ska leta efter eventuella fel i bokföringen måste man ta hänsyn till vilka
ekonomiska begrepp det är som ändras.
Samma företag visade en
resultaträkning i avsnitt 1.4 vilket kräver minst följande konton (=rubriker):
Konton för kostnader: |
Konton för intäkter: |
Kostnad sålda varor |
Försäljnings-intäkter |
Personal-kostnader |
Ränte-intäkter |
Avskrivningar |
|
Omkostnader |
|
Räntekostnader |
|
Låt
oss ta tre exempel på händelse där nettot mellan tillgångar och skulder
förändras:
X Den 5/3 säljer
vårt företag varor till en kund. Vi skickar en faktura till kunden på 125 tkr
och inköpspriset på de varor vi levererar från vårt lager till kunden var 96
tkr.
Som du sett
tidigare ska vi betrakta försäljningen som en händelse och lagerminskningen som
en andra händelse. Försäljningspriset ökar kundfordringarna, och eftersom inga
andra tillgångar och skulder ändras innebär försäljningen en intäkt.
Inköpspriset på de sålda varorna innebär en minskning av tillgången lager och
en kostnad för sålda varor.
Y Den 6/5 betalar
företaget ut lön till de anställda på sammanlagt 230 tkr. Bankkontot minskar
och eftersom inga andra tillgångar eller skulder ändras blir löneutbetalningen
en kostnad.
Z Den 1/8 får
företaget en faktura från en städfirma på 32 tkr. Leverantörsskulderna ökar och
eftersom inga andra tillgångar eller skulder ändras blir de 32 tkr en kostnad.
|
Konton för tillgångar: |
Konton för skulder: |
|||
Händelse |
Kundfordringar |
Lager |
Bankkonto |
|
Leverantörs-skulder |
X 5/3 |
+ 125 |
|
|
|
|
X |
|
– 96 |
|
|
|
Y 6/5 |
|
|
– 230 |
|
|
Z 1/8 |
|
|
|
|
+ 32 |
|
Konton för kostnader: |
Konton för intäkter: |
|||
Händelse |
Kostnad sålda
varor |
Personal-kostnader |
Omkostnader |
|
Försäljningsintäkter |
X 5/3 |
|
|
|
|
+ 125 |
X |
+ 96 |
|
|
|
|
Y 6/5 |
|
+ 230 |
|
|
|
Z 8/6 |
|
|
+ 32 |
|
|
Som du ser kommer vi även här
att bokföra varje händelse på TVÅ konton! Här finns förklaringen i hur
kostnader och intäkter definierats, de uppstår när nettot mellan tillgångar och
skulder ändras. I alla tre händelserna är det bara en tillgång eller skuld som
påverkas, och då påverkas automatiskt nettot mellan tillgångar och skulder.
En slutsats vi kan dra är att
alla ekonomiska händelser som ska beskrivas med tillgångar, skulder, intäkter
och kostnader innebär en notering på två konton. Om en tillgång eller skuld
ändras finns bara två tänkbara situationer:
1.
Antigen ändras en
annan tillgång eller skuld med samma belopp, och då ska även den ändringen
bokförs.
2.
Om ingen annan
tillgång eller skuld ändras så påverkas nettot mellan tillgångar och skulder,
och då uppstår intäkter eller kostnader som ska bokföras.
Det är alltså definitionerna
av de ekonomiska grundbegreppen som orsakar dubbelheten i bokföringen.
Dubbel
bokföring:
En
händelse ska alltid bokföras på två konton.
4.4 Bokföring och
begreppen resultat och eget kapital
I företagens ekonomiska
modell igår två avledda begrepp som är beroende av de fyra grundbegreppen:
Eget
kapital = Tillgångar minus skulder
Resultat = Intäkter minus kostnader
När vi bokför de löpande
händelser som inträffar under året bortser vi i normala fall från de två
avledda begreppen. Orsaken är att eget kapital och resultat är begrepp som rent
matematiskt är bestämda av de fyra grundbegreppen tillgångar, skulder, intäkter
och kostnader. Låt oss använda exempel Z från ovan för att illustrera varför vi
inte bokför eget kapital och resultat:
Z Den 1/8 får
företaget en faktura från en städfirma på 32 tkr. Leverantörsskulderna ökar och
eftersom inga andra tillgångar eller skulder ändras blir de 32 tkr en kostnad.
När vi bokför ökningen av
Leverantörsskulderna kommer skillnaden mellan tillgångar och skulder att
minska, vilket betyder att eget kapital minskar.
Varför ska vi inte notera minskningen på ett särskilt konto för eget kapital?
Svaret är att det är onödigt dubbelarbete! Bokföring kostar resurser och är
inget självändamål. Därför ska vi minimera arbetet så länge vi kan få fram all
önskad information. Vill vi veta storleken på det egna kapitalet så finns all
nödvändig information om vi vet hur stora tillgångar och skulder är. Allt som
behövs är en enkel subtraktion.
Samma resonemang gäller för
begreppet resultat. I exempel Z registrerar vi att kostnaderna ökar, och då är
det ett onödigt dubbelarbete att även minska resultatet med en separat
bokföring. Vill vi veta resultatet så finns all nödvändig information om vi vet
hur stora intäkterna och kostnaderna är.
4.4.1 Ett undantag för
transaktioner mellan företag och ägare.
Som framgick i kapitel 2 gör
man undantag från de gängse definitionerna av intäkter och kostnader när det
gäller transaktioner mellan företaget och ägarna:
Ett
ägaruttag minskar företagets tillgångar men är ingen kostnad.
En
ägarinsättning ökar företaget tillgångar men är ingen intäkt.
Både ägaruttag och
ägarinsättningar måste bokföras på ett konto för eget kapital om vi ska kunna
få information om varför det egna kapitalet har ändrats. Alla andra ändringar
av tillgångar och skulder beror på företagets verksamhet, och om vi inte bokför
ägaruttag och ägarinsättningar försvinner information om hur mycket det egna
kapitalet ändrats på grund av transaktioner med ägare. Följande två exempel
visar hur vi bokför transaktioner med ägare:
T Den 25/7
betalar ägarna in en ägarinsats på 330 tkr till företagets bankkonto.
U Den 10/1
betalar företaget 80 tkr från bankkontot till ägarna som årets ägaruttag.
Konto
för tillgångar: Konto för eget
kapital:
Händelse |
Bankkonto |
|
Eget kapital |
T 25/7 |
+ 330 tkr |
|
+ 330 tkr |
U 10/1 |
– 80 tkr |
|
– 80 tkr |
När året är slut och
företaget ska upprätta en balansräkning läggs årets resultat till under
rubriken/kontot eget kapital:
Eget kapital 31/12 = Eget
kapital 1/1 +/- årets bokföring på kontot eget kapital + årets resultat
Eftersom vi på principiella
grunder inte erkänner transaktioner med ägare som intäkt eller kostnad ska
dessa transaktioner redovisas på ett konto för eget kapital.
4.5 Debet och kredit
Få bokföringstermer är så
välkända som debet och kredit, och det kan tyckas lite bakvänt att introducera
dem först nu. Orsaken till den sena introduktionen är att begreppen debet och
kredit inte tillhör företagens ekonomiska modell, utan har använts av rent
kontorstekniska skäl. Principiellt är det inga som helst problem att sköta
bokföringen så som vi gjort hittills i tabeller där vi noterar belopp och
tecken för ökningar eller minskningar.
För att förstå varför man
införde bokföring med debet och kredit måste du i tanken förflytta dig några
sekel tillbaka, till en tid utan datorer eller andra mekaniska hjälpmedel för
att summera och subtrahera en stor mängd siffror.
Om man måste använda
huvudräkning är det svårt och jobbigt att beräkna summan av en lång rad tal där
tecknen varierar. En lösning på detta var att ha olika kolumner för positiva
och negativa belopp. Låt oss nöja oss med ett exempel med ett fåtal händelser
på ett konto, men tänk dig samma uppgift med hundratals
siffror på ett och samma konto
Bokföring
där ett konto består av en enda tabell: |
Bokföring
där ett konto delas upp på två kolumner: |
||
Kundfordringar |
|
+ Kundfordringar – |
|
+ 266 |
|
266 |
|
+ 120 |
|
120 |
|
- 156 |
|
|
156 |
+ 485 |
|
485 |
|
- 120 |
|
|
120 |
- 166 |
|
|
166 |
= 429 |
Kolumn-summa |
871 |
442 |
|
Saldo 871 -442 |
429 |
|
Visst
är det besvärligt att manuellt räkna ut summan på kundfordringar i den vänstra
tabellen med en blandning av plus- och minusbelopp. Det är lättare, och går
fortare, om man använder två kolumner för kontot kundfordringar och skriver
alla positiva belopp i den ena kolumnen och alla negativa belopp i den andra
kolumnen.
När
man började använda två kolumner på varje konto behövde man termer för att
skilja på de två kolumnerna, och där föddes begreppen debet och kredit. Debet
är namnet på den vänstra kolumnen och kredit är namnet på den högra kolumnen,
och detta gäller för samtliga typer av konton.
Debet
= den vänstra av kontots två kolumner
Kredit
= den högra av kontots två kolumner
Det andra problemet man sökte
en lösning på med debet och kredit var att upptäcka om någon brutit mot den
ekonomiska principen om dubbel bokföring. Tänk dig en kontorsmiljö för
hundratals år sedan där anställda står vid skrivpulpeter och dagarna i ända
noterar affärshändelserna i företaget. Det är mänskligt att göra fel, och förr
eller senare blir ett belopp bara noterat en gång. I dåtidens manuella värld
skapade man en kontrollfunktion för att kunna upptäcka sådana fel.
Kontrollmetoden var att instruera skrivarna att alltid notera beloppen
sicksack, en gång i en vänster kolumn och en andra gång i en höger kolumn.
Om
man konsekvent sicksackar när man noterar ett belopp två gånger, så måste
summan av alla noteringar i debetkolumnerna bli lika stor som summan av alla
noteringar i kreditkolumnerna, och där föddes talesättet att debet och
kredit måste gå ihop. Genom att summera alla vänsterkolumner och jämföra
med summan på alla högerkolumner kunde man varje dag kontrollera att skrivarna
inte brutit mot regeln om dubbel bokföring.
Datorer
är en enklare lösning på de problem man försökte lösa med debet och kredit En
dator har inget problem med att beräkna summan av en lista på positiva och
negativa tal, och den kan programmeras att inte gå vidare om inte samma belopp
bokförs två gånger. Traditionens makt är dock stor och debet och kredit används
fortfarande som begrepp inom bokföring.
Vilken av sidorna debet och
kredit som ska innehålla ökningar är från start en smaksak. Dock måste alla
göra lika annars utbryter kaos. Än idag följer man det beslut som togs för
många hundra år sedan:
Tillgångsökningar
ska stå i den vänstra (debet) kolumnen på tillgångskonton
Alla andra plus och minus ger
sig självt av sicksack-principen:
· Skuldökningar ska stå i den högra (kredit) kolumnen.
Om företaget exempelvis tar upp ett nytt lån så ökar bankkontot och det bokförs
i debetkolumnen. Då måste den ökade skulden på kontot banklån stå i
kreditkolumnen.
· Intäktsökningar ska stå i den högra (kredit) kolumnen.
Om företaget säljer varor och skickar en faktura så bokförs ökningen av tillgången kundfordringar i debetkolumnen. Då hamnar
ökningen av intäkter i kreditkolumnen.
· Kostnadsökningar ska stå i den vänstra (debet)
kolumnen. Om företaget betalar ut lön till de anställda minskar bankkontot
vilket bokförs i kreditkolumnen. Om vi konsekvent sicksackar i bokföringen
hamnar kostnadsökningen i debetkolumnen på kontot lönekostnader.
Som du ser kan det räcka med
att komma ihåg att ökade tillgångar ska stå på debetsidan. Minns man det, kan
man alltid härleda ökningssidan för de övriga begreppen. Men å andra sidan är
det lite opraktiskt att behöva härleda varje gång man ska bokföra, så lär dig
ökningssidorna utantill.
Av
bitvis oklara skäl har det vuxit fram en kutym i läroböcker att utelämna de
vertikala ytterkantslinjerna när man ritar upp ett konto med två kolumner. Här
nedan visas en grafisk bild på öknings- och minskningssidorna på de olika
kontona med så kallade T-konton:
|
Tillgångskonton |
|
Skuldkonton |
||
|
T + |
T – |
|
S – |
S + |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eget kapitalkonton |
||
|
|
|
|
E – |
E + |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnadskonton |
|
Intäktskonton |
||
|
K + |
K – |
|
I – |
I + |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.5.1 Bokföringens gyllene
regel.
Bokföringsteknik är i grunden
enkel och kan sammanfattas i följande två punkter:
1.
Notera beloppet
TVÅ gånger, en gång på en debetsida och en gång på en kreditsida.
2.
Ökade tillgångar
på debetsidan
Ökade skulder och eget kapital på kreditsidan
Ökade intäkter på kreditsidan
Ökade kostnader på debetsidan
Trots dessa enkla regler
kommer du säkert att uppleva svårigheter när du bokför. För att allt ska bli
rätt måste du behärska innebörden i de ekonomiska grundbegreppen, och dessutom
vara insatt i diverse praktiska regler och företeelser som hur momssystemet
fungerar, hur sociala avgifter beräknas och betalas, hur man hanterar händelser
som skett i utländsk valuta och mycket annat. Men alla dessa mer eller mindre
komplexa saker redovisas alltid enligt den gyllene regeln.
4.6 Exempel på bokföringen
av vanliga affärshändelser.
I
det här avsnittet ska vi återvända till några av exemplen i kapitel 1 och visa
hur händelserna bokförs. Kom ihåg att moms, skatter och andra praktiska
komplikationer behandlas senare i bokens del II. För mer överskådlighet görs
bokföringen i tusentals kronor, i alla normala fall skrivs hela beloppet ut.
Exempel 1
Den 5/1 köper företaget en
maskin för 1 200 tkr som beräknas hålla i sex år, och
Vi betalar 1 200 tkr
från vårt bankkonto.
Datum |
|
Maskiner |
|
Bankkonto |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet T+ |
Kredit T– |
5/1 |
|
1 200 |
|
|
|
1 200 |
När det har gått ett år konstaterar
företaget att maskinen sjunkit i värde med en sjättedel, dvs 200 tkr. Företaget
bokför då årets avskrivning på följande sätt:
Datum |
|
Maskiner |
|
Avskrivning |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet K+ |
Kredit K– |
5/1 |
|
1 200 |
|
|
|
|
31/12 |
|
|
200 |
|
200 |
|
När året är slut visar kontot
maskiner att tillgången maskiner ökat med 1 200 tkr på grund av ett inköp
och minskat med 200 tkr på grund av årets användning av maskinen. Vid årets
slut visar bokföringen att företaget äger en maskin som är värderad till
1 000 tkr (= skillnaden mellan debet och kredit på kontot).
Exempel 2 – i början av
året
Den 2/1 tar företaget ett
banklån på 900 tkr. Lånet ska amorteras på tre år och löper med en ränta på 8%.
Pengarna sätt in på och betalas ut från företagets bankkonto.
Datum |
|
Bankkonto |
|
Banklån |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet S– |
Kredit S+ |
2/1 |
|
900 |
|
|
|
900 |
Exempel 2 – i slutet av
året
Den 30/12 betalar företaget 300
tkr som amortering och 900 tkr x 8% = 72 tkr som ränta till banken.
Datum |
|
Bankkonto |
|
Banklån |
|
Räntekostnader |
|||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet S– |
Kredit S+ |
|
Debet K+ |
Kredit K- |
2/1 |
|
900 |
|
|
|
900 |
|
|
|
30/12 |
|
|
300 |
|
300 |
|
|
|
|
30/12 |
|
|
72 |
|
|
|
|
72 |
|
När året är slut visar kontot
Banklån att skulden till banken ökat med 900 tkr och minskat med 300 tkr, dvs
skulden vid årets slut uppgår till 600 tkr (= skillnaden mellan debet och
kredit på kontot).
Exempel 3
Vårt företag har utfört en
tjänst och skickar den 5:e maj en faktura till kunden. Fakturan lyder på 25 tkr
och ska betalas inom 30 dagar.
Datum |
|
Kundfordringar |
|
Försäljningsintäkter |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet I– |
Kredit I+ |
5/5 |
|
25 |
|
|
|
25 |
Kunden
betalar sin skuld den 5:e juni:
Datum |
|
Bankkonto |
|
Kundfordringar |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet T+ |
Kredit T- |
5/5 |
|
|
|
|
25 |
|
5/6 |
|
25 |
|
|
|
25 |
När
kunden betalt för tjänsten finns inte längre någon fordran på denna kund.
Suddgummin och Delete-tangent ska inte användas i
bokföringen. Kontot Kundfordringar visar att vi inte längre har någon fordran
på den aktuella kunden genom att ökningar och minskningar är lika stora.
Exempel 4
Vårt företag köper in
annonser på en plattform för sociala medier. Den 10:e augusti får företaget en
faktura för annonser. Fakturan lyder på 14 tkr och ska betalas inom 30 dagar.
Datum |
|
Leverantörsskulder |
|
Annonskostnader |
||
|
|
Debet S– |
Kredit S+ |
|
Debet K+ |
Kredit K– |
10/8 |
|
|
14 |
|
14 |
|
Den
10/9 betalar vårt företag fakturan på 14 tkr
Datum |
|
Bankkonto |
|
Leverantörsskulder |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet S– |
Kredit S+ |
10/8 |
|
|
|
|
|
14 |
10/9 |
|
|
14 |
|
14 |
|
Efter
betalningen den 10/9 har vårt företag inga skulder till den aktuella
leverantören, vilket bokföringen bekräftar då skuldökningen och
skuldminskningen på Leverantörsskulders konto är lika stora.
Exempel 5
Vårt företag säljer skor i en webbutik. Den 15:e april får företaget en
faktura på inköpet av ett parti sandaler. Fakturan lyder på 120 tkr och ska
betalas inom 30 dagar. Varorna sorteras in på företagets lager.
Datum |
|
Lager |
|
Leverantörsskulder |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet S– |
Kredit S+ |
15/4 |
|
120 |
|
|
|
120 |
Vårt
företag betalar fakturan för inköpet av sandaler den 15/5:
Datum |
|
Bankkonto |
|
Leverantörsskulder |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet S– |
Kredit S+ |
15/4 |
|
|
|
|
|
120 |
15/5 |
|
|
120 |
|
120 |
|
Under
april och maj säljer vårt företag sandaler i webbutiken. I bokföringen får man
slå ihop liknande händelser under en dag. Låt oss titta på bokföringen den 6:e
maj. Under den dagen säljer vårt företag sandaler för 12 tkr som kommer i på
vårt bankkonto via kortbetalningar och Swish och inköpspriset
för de sålda sandalerna är 9 tkr. Som du såg i kapitel 1 är det praxis att se
på försäljning från lager som två separata händelser.
Försäljningen
redovisas på följande sätt:
Datum |
|
Bankkonto |
|
Försäljningsintäkter |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet I– |
Kredit I+ |
6/5 |
|
12 |
|
|
|
12 |
Lagerminskningen bokförs
samma dag:
Datum |
|
Lager |
|
Kostnad sålda varor |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet K+ |
Kredit K– |
6/5 |
|
|
9 |
|
9 |
|
Låt
oss avsluta skoaffärerna med ett exempel på bokföring av returer. En kund har
tidigare beställd och betalat tre sandalpar, och den 9/5 returnerar kunden två
utav paren. Försäljningspriset för de två returnerade paren var 2 tkr och vårt
inköpspris för de aktuella paren var 1,4 tkr. De returnerade sandalerna läggs
in på lagret och vi överför 2 tkr från vårt bankkonto till kundens kreditkort.
Återbetalningen
till kunden bokförs på följande sätt:
Datum |
|
Bankkonto |
|
Försäljningsintäkter |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet I– |
Kredit I+ |
9/5 |
|
|
2 |
|
2 |
|
De returnerade sandalerna
bokförs som en lagerökning:
Datum |
|
Lager |
|
Kostnad sålda varor |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet K+ |
Kredit K– |
9/5 |
|
1,4 |
|
|
|
1,4 |
Kom
ihåg att när kunden beställde och betalade för tre sandalpar bokförde vi
intäkter för alla tre sandalerna och en lagerminskning och en kostnad sålda
varor för tre sandaler. Eftersom två par sandaler returnerats minskar vi
försäljningsintäkterna och kostnaden för sålda varor.
4.6.1 Två händelser på
samma bokföringsrad.
Det är tillåtet att slå ihop
två händelser på en och samma bokföringsrad så länge du håller fast vid
grundregeln så att summan på debetsidorna blir lika stor som summan på
kreditsidorna.
Säg
att ett företaget har ett lån i en bank och att man den 30/4 betalar 90 tkr i
amortering på lånet och samtidigt betalar 4 tkr i ränta.
Amorteringen och
räntebetalningen kan bokföras på samma bokföringsrad:
Datum |
|
Bankkonto |
|
Räntekostnad |
|
Banklån |
|||
|
|
T + |
T – |
|
K + |
K – |
|
S – |
S + |
30/4 |
|
|
94 |
|
4 |
|
|
90 |
|
Bokföringen av de aktuella
händelserna har skett med 90 + 4 = 94 tkr i debetkolumner och 94 tkr i en
kreditkolumn, och då är allt OK. Nackdelen med det här skrivsättet är att det
ökar risken för slarvfel, men sitter du vid en dator så håller den koll på att
debetsidorna är lika stora som kreditsidorna.
4.7 Bokslut.
Under
en period har ett företaget bokfört tusentals händelser på en mängd olika
konton. Detta myller av siffror på debet och kredit måste sammanställas i en
resultaträkning och en balansräkning för att man ska få läsbara ekonomiska bilder
av situationen i företaget. Fram till början av 1900-talet innebar det veckovis
med manuellt arbete att summera och sammanställa siffror. Numera görs allt
beräkningsjobb av datorer, och det behövs bara några klick i menyer för att
datorn ska sammanställa resultat- och balansräkning.
Trots
datorstöd finns ett antal arbetsuppgifter som måste utföras i samband med
bokslutet. Dels behöver bokföringen kompletteras med ekonomiska händelser som
inte genererat några fakturor och liknande, dels måste vi stämma av
bokföringens siffror mot saldouppgifter från banken och liknande.
4.7.1
Kompletteringar
Under
perioden har företaget nyttjat olika fastigheter, maskiner och inventarier som
därför har sjunkit i värde. Dessa tillgångsminskningar innebär kostnader i form
av avskrivningar och här måste företaget själv hålla reda på hur stora
värdeminskningarna varit.
Exempel 6
Vårt företag har under året
använt maskiner och inventarier som vid årets början var värda 2 400 tkr.
Företaget dividerar fram årets värdeminskning på basis av tillgångarnas inköpspris
och hur många år man bedömer att respektive tillgång kan användas. Folk på
ekonomiavdelningen skriver ned dessa beräkningar och överlämnar en fil eller
ett papper som visar att årets avskrivning (=värdeminskning) uppgår till 700
tkr.
Datum |
|
Maskiner och inventarier |
|
Avskrivningar |
||
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
|
Debet K+ |
Kredit K– |
1/1 |
|
2 400 |
|
|
|
|
31/12 |
|
|
700 |
|
700 |
|
På
den första raden i exemplet ser det ut som vi har brutit mot grundregeln om
dubbel bokföring, här finns ju bara ett ensamt belopp! Förklaringen ligger i
att vi när vi börjar bokföringen för en period måste vi föra in alla
tillgångar, skulder och eget kapital som fanns när föregående period var slut.
För tillgångarna är debetsidan ökningssida och för skulder och eget kapital är
kreditsidan ökningssida. Eftersom balansräkningar alltid är i balans kommer vi
då att bokföra lika stora belopp på debet för våra tillgångar som på kredit för
våra skulder och egna kapital. Starten på året innebär alltså lika stora
sammanlagda belopp på debet som på kredit.
Ett
annat exempel på kompletteringar är att korrigera för att företaget utnyttjat
tjänster där leverantören ännu inte skickat någon faktura. Vi kan exempelvis ha
ett avtal med en städfirma som samlar ihop och skickar en faktura varannan
månad för den städning som utförts. Kanske har vi inte fått någon räkning på
städningen under december. Om så är fallet blir bokslutet mer rättvisande om vi
lägger till en beräknad kostnad och en beräknad skuld för decemberstädningen:
Datum |
|
Städkostnad |
|
Beräknade skulder |
||
|
|
Debet K+ |
Kredit K– |
|
Debet S– |
Kredit S+ |
31/12 |
|
24 |
|
|
|
24 |
Den här typen av kompletteringar
underlättas av att bokslutsarbetet sträcker sig flera veckor och ibland månader
in på det nya året. Det betyder att företaget kan uppmärksammas på utnyttjade
tjänster genom att fakturor som gäller tjänster under bokföringsåret kommer in
innan bokslutet är färdigt.
4.7.2
Avstämningar
Vi
behöver kontrollera att inget har blivit fel i bokföringen genom att stämma av
bokföringens uppgifter mot andra parters uppgifter. Typexemplet är avstämning
av bokföringen uppgifter om hur stor behållningen är på företagets bankkonto
enligt vår bokföring och bankens saldobesked vid periodslutet.
Exempel 7
Enligt
bankens besked är saldot på företagets bankkonto 76 344,56 kr. I
företagets bokföring finns följande uppgifter när debet och kredit på kontot
Bankkonto summerats:
|
|
Bankkonto |
|
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
Summa |
|
356 489,30 kr |
281 144,74 kr |
Enligt
vår bokföring ska det bara finnas 356 489,30 kr – 281 144,74 kr =
75 344,56 kr på vårt bankkonto. Här måste ekonomifolket leta efter var
felet har uppstått. En vägledning under felsökandet
är att skillnaden mellan vår bokföring och bankens siffra är 1 000 kr. De
tänkbara felkällorna är:
· Banken har gjort fel (mindre troligt).
· Någon hos oss har noterat fel tusentalssiffra vid en
inbetalning eller en utbetalning (mest troligt).
· Någon hos oss har gjort två eller flera fel och nettot
av felen har blivit 1 000 kr (tänkbart).
Här
kan det behövas övertidsarbete innan vi hittat och rättat felet.
En
mindre precis, men likväl viktig del av avstämningen är att rimlighetsbedöma
siffrorna i bokslutet. Debet och kredit innebär en kontroll mot slarvfel där
ett belopp bara bokförts en gång, men hjälper inte mot andra skrivfel under
bokföringen. Det är lätt hänt att 623,45 kr blir 62 345 kr om fingret
slant på tangenten för kommatecknet, och 23 000 kr kan lätt få en nolla
för lite och bli 2 300 kr. Mindre fel kan sällan upptäckas utan att du går
igenom varje belopp som bokförts, men större fel kan du upptäcka vid en
rimlighetsbedömning av resultatet. Jämför årets utfall med motsvarande siffror
för fjolåret, och kolla närmare när skillnaden är stor.
4.7.3
Beräkning av saldo på konton
När
alla kompletteringar är gjorda och eventuella problem vid avstämningarna är
lösta återstår ett rent mekaniskt arbete som lämpar sig väl för en programmerad
dator. Självklart kan du beräkna saldon manuellt, och utföra samma operationer
som ett redovisningsprogram utför.
Saldoberäkningen
görs genom att summera alla belopp på debetsidan och göra samma sak på kontots
kreditsida. Här ser du en illustration till beräkningarna på kontot Lager i ett
mindre företag:
Datum |
|
Lager |
|
|
|
Debet T+ |
Kredit T– |
1/1 |
|
25 300 |
|
2/2 |
|
|
12 200 |
5/3 |
|
30 000 |
|
23/3 |
|
|
24 100 |
12/4 |
|
|
12 200 |
15/5 |
|
42 300 |
|
16/8 |
|
|
23 600 |
23/0 |
|
|
9 500 |
10/10 |
|
6 700 |
|
15/11 |
|
|
10 900 |
Summa |
|
104 300 |
92 500 |
Saldo |
|
11 800 |
|
Du
ser resultatet av redovisningsprogrammets beräkningar på de två sista raderna
på kontot. Summan av bokföringarna på debetsidan är 104 300 kr och
motsvarar vad som fanns i lager vid årets början plus alla inköp under året.
Summan av alla belopp på kreditsidan är 92 500 kr och motsvarar
inköpspriset på de varor som sålts under året.
Saldot,
dvs. skillnaden mellan summorna på debet och kreditsidorna är 11 800 kr
och det är inköpspriset för de varor som finns kvar i lager vid årets slut.
Terminologi
kring saldon på konton:
Om
debetsidan är störst kallas saldot på kontot för ett debetsaldo.
Om
kreditsidan är störst kallas saldot på kontot för ett kreditsaldo.
Saldot
på Lagerkontot ovan är alltså ett debetsaldo.
4.7.4
Avsluta vissa konton
Ibland
vill företaget slå ihop vissa konton innan man tar fram en resultaträkning och
en balansräkning. Tänk dig en webbutik där kunderna betalar med kort eller Swish när de gör sina beställningar. Under senare tid har
man upplevt att mängden returer från kunder har ökat kraftigt. För att få
tydliga siffror på utvecklingen av returer har man bestämt sig för att ha ett
särskilt konto för intäktsminskningarna för returer till kunder. Istället för att bokföra intäktsminskningarna på debet
(=minussidan) på försäljningsintäkter, debiterar man ett särskilt intäktskonto
Återbetalt till kunder. Vid bokslutet framkommer följande saldon:
Datum |
|
Försäljningsintäkter |
|
Återbetalt till kunder |
||
|
|
Debet I– |
Kredit I+ |
|
Debet I– |
Kredit I+ |
Saldo |
|
|
236 400 |
|
41 300 |
|
I resultaträkningen
vill man ha en siffra för försäljningsintäkterna för varor som kunderna
behållit. På bokföringsspråk kan man åstadkomma detta genom att avsluta
kontot Återbetalning till kunder till kontot Försäljningsintäkter.
Att
avsluta ett konto betyder att du bokför kontots saldo på motsatt sida,
och därmed skapar ett konto som har ett saldo på noll kronor. Samma belopp
bokförs på det konto man avslutar till, men nu på motsatt sida:
Datum |
|
Försäljningsintäkter |
|
Återbetalt till kunder |
||
|
|
Debet I– |
Kredit I+ |
|
Debet I– |
Kredit I+ |
1:a
saldot |
|
|
236 400 |
|
41 300 |
|
31/12 |
|
41 300 |
|
|
|
41 300 |
Nytt saldo |
|
|
195 100 |
|
0 |
0 |
4.7.5
Sammanställ en resultaträkning och en balansräkning
I
ett mindre företag har redovisningsprogrammet beräknat följande kontosaldon för
intäktskonton och kostnadskonton och visar följande resultaträkning:
|
Resultaträkning
för året (Tkr) Försäljningsintäkter Ränteintäkter Summa intäkter Kostnad sålda varor Personalkostnader Avskrivningar Omkostnader Räntekostnader Summa kostnader Årets resultat |
1 290 20 1 310 – 230 – 340 – 80 – 270 – 70 – 990 + 320 |
Datorn
är programmerad att först visa saldot på alla intäktskonton och summera
intäkterna. Därefter visas saldot på alla kostnadskonton och en summering av
alla kostnader. Därefter beräknar datorn skillnaden mellan intäkter och
kostnader och visar årets resultat.
Därefter
gör datorprogrammet samma operationer för tillgångs och skuldkontona. Först
visas saldot på alla tillgångskonton och en rad med summa tillgångar. Saldot på
kontot Eget kapital baseras på:
+ Eget kapital vid årets början
– Årets ägaruttag
+ Årets ägarinsättningar
Det
som saknas är effekten på eget kapital av årets verksamhet. Därför adderar
redovisningsprogrammet saldot på kontot Eget kapital och Årets resultat från
resultaträkningen. Därefter visas saldot på alla skuldkonton och
balansräkningen avslutas med att summan av eget kapital och skulder visas:
|
Balansräkning
per 31/12 (Tkr) Fastigheter Maskiner och inventarier Lager Kundfordringar Bankkonto Summa tillgångar Eget kapital = 1 680 + 320 Banklån Leverantörsskulder Övriga skulder Summa eget kapital och skulder |
1 900 800 400 600 300 4 000 2 000 1 400 500 100 4 000 |
4.8
Inledningen av nästa år
Siffrorna
i resultaträkningen ska inte föras vidare till nästa års bokföring. Intäkter
och kostnader visar vad som hänt under en viss period och tillhör endast
denna period. Uppgifterna i balansräkningen är annorlunda. Här visas vilka
tillgångar och skulder företaget har på nyårsafton den 31/12. I det vanliga
livet kan mycket hända under en nyårsnatt, men i bokföringsvärlden är
årsskiftet händelselöst, det som fanns vid årets slut finns också vid starten
av nästa år.
Alla
siffror i balansräkningen ska alltså föras in på respektive konto. Tillgångar
som finns vid årets början skrivs in på debetsidan, och företagets skulder och
eget kapital på nyårsdagen skrivs in på kreditsidan. När alla siffror från
fjolårets balansräkning bokförts så har vi med automatik bokfört lika mycket på
debet som på kredit:
Startvärden på
tillgångskonton:
Datum |
|
Fastigheter |
|
Mask. o invent. |
|
Lager |
|||
|
|
T+ |
T– |
|
T+ |
T– |
|
T+ |
T– |
1/1 |
|
1 900 |
|
|
800 |
|
|
400 |
|
Datum |
|
Kundfordringar |
|
Bankkonto |
|
|
|||
|
|
T+ |
T– |
|
T+ |
T– |
|
|
|
1/1 |
|
600 |
|
|
300 |
|
|
|
|
Startvärden på konton för
skulder och eget kapital
Datum |
|
Eget kapital |
|
Banklån |
|
Leverantörsskulder |
|||
|
|
E– |
E+ |
|
S– |
S+ |
|
S– |
S+ |
1/1 |
|
|
2 000 |
|
|
1 400 |
|
|
500 |
Datum |
|
Övriga skulder |
|
|
|
|
|||
|
|
S– |
S+ |
|
|
|
|
|
|
1/1 |
|
|
100 |
|
|
|
|
|
|
På bokföringsjargong kallas
startvärdena vid periodens början ibland ingående balans, en rimlig term
eftersom vi bokfört vad som finns vid ingången av nya året, och bokföringen är
i samma balans som balansräkningen vid föregående periods slut.