© Rune Lönnqvist
Kapitel 3 Problem och
svårigheter med företagets ekonomiska modell.
Innehåll
3.1
Hur bestämmer man värdet på en tillgång?
3.2
Vad ska räknas som en tillgång?
3.3
Vad ska ingå i företagets skulder?
3.4
Skenaffärer
3.5
En stryktålig modell
3.6
Kompletteringar till den ekonomiska modellen
3.7
Andra definitioner och synsätt på den ekonomiska modellen
3.7.1
Kostnader och intäkter
3.7.2
Utgifter och inkomster
3.7.3
Kapitalanvändning och kapitalanskaffning
Framställningen hittills kan
ha gett intryck av att företagens ekonomiska modell är ett rätlinjigt och
okomplicerat sätt att beskriva företagets ekonomiska situation. Det är en
felaktig bild, det finns många tveksamheter och oklarheter inbyggda i modellen.
I det här kapitlet ska vi belysa några av problemen och svårigheterna.
Innan vi studerar problemen
behöver vi förtydliga den miljö där den ekonomiska informationen används.
Siffrorna produceras i större företag av företagsledningen med bistånd av
tjänstemän anställda av företagsledningen, och konsumeras av ägare utanför
företaget, banker, leverantörer, kunder, anställda, Skatteverket och andra
myndigheter. Det finns risk att företagsledningar ibland försöker försköna
företagets ekonomiska situation och i andra situationer försöker dölja delar av
företagets lönsamhet för att exempelvis inte behöva betala så mycket i skatt.
Sveriges
Riksdag har insett problemet och
tvingar större företag att själva betala revisorer för att som utomstående
granska företagets ekonomiska information. För att företagens ekonomiska modell
ska kunna fungera bra i en miljö med misstankar om manipulation har man som en
del av begreppet god redovisning ställt krav som på fackspråk kallas verifierbarhet:
Verifierbarhet:
Siffrorna i den ekonomiska modellen ska vara
kontrollerbara och oberoende granskare ska komma fram till snarlika
siffervärden.
Kravet på verifierbarhet
kommer ibland i konflikt med kravet på prognosrelevans. Hur avvägningen
mellan motstridiga krav ska göras beror på den aktuella situationen, men i de
flesta fall vinner kravet på verifierbarhet. Lite förenklat uttryckt gör man
ofta följande val:
Hellre en siffra som är säker och kontrollerbar men
som har mindre bra prognosrelevans,
än en manipulerbar siffra med god prognosrelevans.
3.1 Hur bestämmer man
värdet på en tillgång?
Om du frågar gemene man vad
hennes lägenhet är värd, kommer de flesta att tänka i banor som, ”Vad fick
grannen när han sålde sin lägenhet?” Om du vill värdera din bil på någon
webbsajt så blir svaret hur mycket du kan få när du säljer bilen. De
flesta tittar framåt och värderar tillgången till det pris vi skulle få om
tillgången säljs. Företagens ekonomiska modell har som grundregel att titta
bakåt när man bestämmer värden:
Principen om anskaffnings-värde:
En tillgång är värd vad vi betalade när vi köpte
tillgången, (minus avskrivning om tillgången används
flera år).
Praxis i företagen är att
tillgångar är värda vad man betalat vid inköpet. Varor i lager värderas till
inköpspris och köper man en maskin så är den värd lika mycket som inköpspriset.
Vid första påseende kan det tyckas vara en rimlig värderingsprincip, men den
har några klara brister.
Om vår inköpare är en dålig förhandlare och sluter ett
avtal om inköp av en förpackningsmaskin till priset 1 400 tkr, så kommer
vi att ta upp maskinen som en tillgång värd 1 400 tkr.
Om vi senare behöver ytterligare en
förpacknings-maskin och en skickligare förhandlare lyckas köpa en likvärdig
maskin för 1 300 tkr, så kommer företaget att svara med att ta upp den
andra maskinen i balansräkningen till ett värde på 1 300 tkr. Två olika
värden på likvärdiga maskiner.
En dålig förhandlare ger
alltså högre tillgångsvärden i företaget än en bra förhandlare. Det känns som
en tveksam värderingsprincip. Ett annat exempel på att principen att värdera
tillgångar till inköpspris blir missvisande kan vara det här:
Vårt företag köpte för tio år sedan en industritomt
utanför Göteborg för 900 tkr. Marknadsvärdet för denna tomt uppskattas idag
till 4,5 mkr.
I företagets senaste
balansräkning är tomten upptagen som en tillgång värd 900 tkr. Visst är det en
dålig värdering när banken ska göra prognoser över företagets förmåga att
betala räntor och amorteringar på lån.
Det finns mängder av argument
för åsikten att tillgångar värderade till marknadspris skulle ge bättre
möjligheter för intressenter att göra prognoser för företagets framtid. Men här
tar principen om verifierbarhet över. När en revisor kommer för att granska
företagets värderingar är det mycket enklare att bekräfta en värdering till
inköpspris, för där finns det kvitton på inköpspriset. Att som revisor granska
vad en tillgång skulle kunna säljas för är en betydligt svårare uppgift. För
att säkerställa verifierbarheten har man därför valt som grundregel att
företagen ska värdera sina tillgångar till inköpspris. En sämre värdering ur
prognossynpunkt men en värdering som är svårare att manipulera.
Vissa företag har valt att
minska nackdelarna med värdering till inköpspris genom att komplettera den
information som finns i resultaträkning och balansräkning med att i löpande
text berätta för utomstående om marknadsvärden för vissa tillgångar. Dessutom
har lagstiftning och normer öppnat för att i speciella situationer värdera
tillgångar till marknadsvärde. Mer om detta andra böcker.
3.2 Vad ska räknas som en
tillgång?
Vi har tidigare definierat en
tillgång som allt vad företaget kontrollerar som har ett värde. Att
pengar, fordringar, lager och fastigheter är tillgångar är alla överens om, men
testa vad du själv tycker om följande poster. Är de tillgångar för företaget
eller inte?
· Ett välrenommerat varumärke.
· Att företaget har en välfungerande organisation och
finns på många marknader.
· Att företagets personal har god utbildning och verkar
i en stimulerande arbetsmiljö.
Om du vore anställd på ett
investmentbolag och din arbetsuppgift var att leta efter bolag som kan vara
lämpliga att köpa upp, skulle du förmodligen betrakta de tre punkterna som
viktiga och betydelsefulla när du skulle ge ett förslag på vilket pris investmentbolaget ska betala för att köpa företaget.
Det är värt att betala ett
pris för ett välrenommerat varumärke därför att det kan ge stora
försäljningsvolymerna och ger goda möjligheter att sälja varor och tjänster
till ett högre pris än konkurrenterna. En välfungerande organisation på många
marknader kan motivera ett högre pris på bolaget därför att vi snabbt kan
lansera nya produkter på många marknader utan dyr omorganisation. Kunnig och
engagerad personal är definitivt ett värde för företaget och ökar möjligheterna
att genomföra goda affärer i framtiden.
Vid ett uppköp av ett företag
skulle dessa tre punkterna räknas med som tillgångar i företaget. Trots detta
finns ingen av de tre punkterna med i balansräkningen hos uppköpskandidaten.
Företagens ekonomimodell säger alltså NEJ till att varumärken, bra organisation
och välutbildad personal är tillgångar, de ska inte finnas med i
balansräkningen.
Att företagets personal inte
är en tillgång i modellen motiveras ibland lite slarvigt med att företaget inte
har kontroll över personalen, de kan ju säga upp sig och lämna företaget.
Personligen tycker jag att det är ett svagt argument. Visst är det sant att
företaget inte kan hindra uppsägningar, men de flesta kommer frivilligt till
jobbet även i fortsättningen. Ett starkare argument för att utesluta
varumärken, bra organisation och personal från balansräkningen är återigen
bristande verifierbarhet.
Företagsledningen kan ha en
uppfattning om personalens värde, hela idén med individuell lönesättning bygger
ju på att ledningen har en uppfattning om vars och ens värde för företaget. Men
det finns inga kvitton på dessa värden, en utomstående revisor på besök har små
möjligheter att kontrollera de värden ledningen skulle uppge. Lägg märke till
skillnaden i idrottsklubbar som drivs i bolagsform. AIK Fotboll AB tar upp sina
spelare som en tillgång och värdet på respektive spelare är vad bolaget betalt
vid övergången. Här finns ett kvitto som revisorn kan granska och då accepterar
modellen spelaren som en tillgång som avskrivs över kontraktstiden. En egen
spelare som fostrats i ungdomsverksamhet och juniorlag och nu tagit steget upp
till A-laget finns däremot inte med som tillgång. Här finns inget kvitto och
revisorn vill inte ge sig in på att bedöma spelarens värde på basis av
insatserna under säsongens matcher. Nyckeln är alltså verifierbarheten via en
affärstransaktion mellan olika parter där det finns ett kvitto.
Detsamma gäller varumärken
som tillgång. Köpta varumärken är en tillgång för där finns kvittot, egna
upparbetade varumärken är inte en tillgång för där saknas kvitton. Varken
Apple, Google eller Tesla har med sitt eget varumärke som en tillgång i sina
balansräkningen.
Balansräkningar i företagens
ekonomiska modell bortser alltså från vissa tillgångar därför att det saknas
objektiva och verifierbara papper på tillgångens värde. Det är en nackdel och
en brist i modellen, men lagstiftning och praxis har accepterat denna brist för
att minska risken för att manipulerade värden ska finnas med som tillgångar i
företagens balansräkning.
3.3 Vad ska ingå i
företagets skulder?
Vi har tidigare definierat
företagets skulder som åtaganden att i framtiden betala till utomstående.
Vid första påseende kan det förefalla vara en klar och tydlig definition.
Tyvärr finns även här en glidande skala där vissa åtagande räknas som skulder
och andra åtaganden lämnas utanför balansräkningen. Problemet med skulder är
att det kan finnas olika grader av sannolikhet för om och när
företaget är skyldigt att betala för åtaganden.
Har företaget köpt in en vara
eller tjänst och fått en faktura så har man ett åtagande där man måste betala
och tidpunkten för betalningen framgår av fakturan. Om leveransen stämmer med
vad vi beställt finns inga oklarheter och skulden ska finnas med som
Leverantörsskulder i balansräkningen.
En lite mer oklar situation
uppstår om vårt företag gett en tvåårig garanti för en vara som vi sålt.
Företaget har ett åtagande att reparera varan eller ta tillbaka varan och återbetala
pengarna. Detta åtagande är en skuld. Men problemet är att det finns en
osäkerhet om hur ofta vi får klagomål under den tvååriga garantitiden. Det är
inte troligt att alla varor vi sålt behöver repareras eller återköpas, men
erfarenhetsmässigt vet vi att det förekommer ”måndagsexemplar” bland de varor
vi sålt.
Här har lagstiftning och
praxis valt att luta sig mot erfarenhetssiffror. Företaget ska beräkna hur stor
andel av liknande varor som tidigare blivit garantiärenden, och använda dessa
andelar för att beräkna vilka utbetalningar för garantier som gissningsvis
kommer att behövas för de varor man sålt under året. Det sannolikhetsberäknade
beloppet ska tas med i balansräkningen som en skuld. För att markera att
skulden är beräknad på basis av sannolikheter ska den visas i balansräkningen
under en särskild rubrik, avsättningar.
Avsättningar:
Skulder där det är oklart när eller hur
mycket företaget ska betala, ska finnas med som skulder men sättas under
rubriken avsättningar.
I företagens ekonomiska
modell vållar avsättningar inga problem. De behandlas som alla andra skulder.
Om avsättningar ökar och inga andra skulder eller tillgångar ändras så
registreras detta som en kostnad. Om avsättningar minskar och inga andra
skulder eller tillgångar ändras så registreras detta som en intäkt.
Det finns åtaganden att i
framtiden betala pengar som inte ska erkännas som skulder därför att
sannolikheten att vårt företag måste betala är mycket låg. Typexemplet är att
företaget tecknat en borgensförbindelse för ett närstående bolag. Åtagandet
innebär att om det närstående bolaget inte kan betala tillbaka ett lån, så har
banken rätt att kräva att vårt företag betalar skulden. I normala fall anses
sannolikheten för att vi måste betala vara så låg att detta åtagande inte ska
tas med som skuld i balansräkningen. Däremot säger lagstiftning och praxis att
företaget ska upplysa intressenterna om detta åtagande genom att vid sidan om
balansräkningen uppge det maximala belopp vi skulle kunna behöva betala som ansvarsförbindelser.
Ansvarsförbindelser:
Åtaganden där sannolikheten att vårt företag behöver
betala är mycket låg.
Ansvarsförbindelser ingår
inte i den ekonomiska modellen. Om ansvarsförbindelserna ökar så innebär det
ingen kostnad och vice versa för minskningar. Ansvarsförbindelser finns enbart
med som en extra upplysning till intressenterna och påverkar inte företagets
resultat.
3.4 Skenaffärer
Ett annat problem med
företagens ekonomiska modell är att det kan vara svårt att avgöra vad en
händelse innebär i termer av ändrade tillgångar eller skulder, framför allt om
företagsledningar väljer ett juridiskt upplägg på en affär som inte stämmer med
den ekonomiska substansen i vad som hänt. Ett exempel på detta är det som på
fackspråk kallas finansiell leasing. Företagsledningar upptäckte att de
kunde försköna vissa siffror i den ekonomiska modellen med följande upplägg på
en investering i en ny maskin:
Företaget behöver en ny maskin och kontaktar en
maskinleverantör. När man bestämt utformning och pris kontaktar
företagsledningen ett leasingbolag som köper den aktuella maskinen och hyr ut
maskinen till vårt företag. Hyresavtalet sträcker sig över maskinens hela
livslängd och kan inte sägas upp.
Rent formellt så betalar vårt
företag hyror under de kommande åren och dessa blir kostnader i den ekonomiska
modellen. Men många tyckte att den bilden blev missvisande. Företaget har
skrivit på ett avtal som tvingar företaget att betala maskinhyra under en lång
tid framåt, och det åtagandet syns inte i de ekonomiska rapporterna. Sedan
några år tillbaka har normgivare inom redovisningsområdet utfärdat föreskrifter
att företagen ska behandla liknande händelser utifrån den ekonomiska substansen
i affären även om händelsen har fått en annan formell utformning. I den
aktuella affären ska företaget redovisa som om man fått ett lån från
leasingbolaget och själv köpt maskinen. Vårt företag ska göra avskrivningar på
maskinen och den formella hyra man betalar ska räknas om till ränta och
amortering på skulden till leasingbolaget. Utan liknande regler kan
företagsledningar manipulera siffrorna i den ekonomiska modellen.
3.5 En stryktålig modell
Som du sett i föregående
avsnitt kan man rikta välgrundad kritik mot hur företagens ekonomiska modell
beskriver verkligheten, och det finns risker att kreativa företagsledningar
försöker manipulera modellen. Men modellen har använts i flera hundra år och
har tjänat intressenter och samhällen väl. Modellen ger inte den sanna bilden
av företagets ekonomiska situation, men den ger ofta en hyfsad approximation av
den svårfångade verkligheten.
Det har framlagts förslag om
att företagen ska övergå till en mer penningbaserad modell. Där skulle man
kunna undvika de besvärliga frågorna om hur tillgångar och skulder ska värderas
och den ännu svårare frågan om vad som ska räknas som tillgångar. Möjligheterna
för företagsledningar att manipulera modellen skulle då minska.
Hittills har inte dessa förslag
vunnit något brett gehör. Att närma sig privatlivets penningfokus skulle ge
säkrare siffror, men till priset av att siffrorna blir sämre när man ska
försöka dra ut trender in i framtiden. Här tar kravet på prognosrelevans över
önskemål om verifierbarhet. Visst kan det vara bra att få säkra och stabila
siffror om vad som har hänt, men de flesta intressenter är mer
intresserade av siffror som kan ge vägledning kring vad som kommer att hända
i företaget.
Du kommer att få god
avkastning på den tid du lägger ned på att studera företagens ekonomiska
modell. Det kommer att krävas eftertanke och att du tillämpar dina kunskaper i
övningar och seminarieuppgifter. Men oavsett vad du arbetar med, kommer
arbetsgivare att uppskatta dina kunskaper och förståelse för hur olika
händelser mäts och påverkar företagets ekonomi.
3.6 Kompletteringar till
den ekonomiska modellen
Den ekonomiska modellens
slutresultat, resultaträkning och balansräkning kompletteras ofta med andra
uppgifter som också kan vara underlag för intressenternas prognoser för
framtiden.
I en förvaltningsberättelse
kan företagsledningen berätta om det gångna året i löpande text, och även nämna
viktiga händelser som inträffat efter bokslutsdagen.
Ett komplement som på ytan
kan se ut att tillhöra den ekonomiska modellen är kassaflödesanalysen.
Här närmar sig företagen privatlivets penningmodell och beskriver pengar in
och pengar ut för olika verksamhetsområden. Kassaflödesanalysen använder ofta
termer från resultat- och balansräkningar, men här har man helt släpp tanken på
att mäta förändringar av alla tillgångar och skulder för att få fram ett
resultat. Fokus ligger helt och hållet på pengar och slutprodukten årets
kassaflöde är nettot mellan alla inbetalningar och alla utbetalningar under
året. Mer om kassaflödesanalysen finns i kapitel 5.
3.7 Andra definitioner och
synsätt på den ekonomiska modellen
3.7.1 Kostnader och
intäkter
Du kommer att möta personer
som använder en annan språklig dräkt när man definierar kostnader och intäkter:
Kostnader
= Förbrukning av resurser under året
Inkomster
= Ersättning för prestationer under året
Att använda termen förbrukning
av resurser för kostnader som innebär minskade tillgångar kan vara tydligt
och bra. Att kalla årets värdeminskning av en maskin för förbrukning känns
klockrent. Att kalla lagerminskningen vid en försäljning för förbrukning är
språkligt lite mer tveksamt, men fullt begripligt.
Kostnadsdefinitionen förbrukning
av resurser blir mer problematisk när kostnaden uppstår därför att skulder
ökar. Tänk dig att ett företag tagit ett lån i Euro och att skulden ökat under
året därför att valutakursen mellan svenska kronor och Euro har ökat. Här blir
definitionen att kostnader är förbrukning av resurser mer svårförståelig, vad
är det som har förbrukats? Använd gärna tanken att kostnader är förbrukning av
resurser, men blir du tveksam om en händelse innebär kostnad, så kom ihåg
grunddefinitionen att kostnader uppstår om nettot mellan tillgångar och skulder
har minskat.
Att intäkter kan beskrivas
som ersättning för prestationer är naturligtvis korrekt, och fungerar
bra när företagets prestation är att sälja varor och tjänster. Men även här
blir det språkligt lite mer oklart när intäkter uppstår därför att skulder
minskat utan att någon tillgång minskat. Vi kan använda samma exempel och åter
anta att vårt företag har ett lån i Euro och att den svenska kronan blivit
starkare under året. Vid årets slut översätter företaget skulden från Euro till
kronor och ser då att skulden minskat. Den skuldminskningen är en intäkt därför
att ingen tillgång minskat, men språkligt är det lite krystat att beskriva det
som hänt som en ersättning för en prestation.
3.7.2 Utgifter och
inkomster
En annan variant på
definitionerna på kostnader och intäkter är:
Kostnader
= Periodiserade utgifter
Intäkter
= Periodiserade inkomster
Även dessa definitioner är
korrekta, men kräver i sin tur definitioner av begreppen periodisering, utgift
och inkomst. Tyvärr finns det en rad olika innebörder i dessa ord:
· Skatteverket begär att företag ska lämna en
deklaration som visar företagets resultat, men kallar denna deklaration för inkomstdeklaration.
Här används ordet inkomst synonymt med begreppet resultat.
· I dagligt tal används ibland utgifter som synonym med
kostnader och inkomster som synonym med intäkter.
För att den här definitionen
av kostnader och intäkter ska vara korrekt måste utgifter och inkomster
definieras på följande sätt:
Utgifter
= Priset på varor och tjänster som företaget köpt in
Inkomster
= Priset på varor och tjänster som företaget sålt
Termen periodisering
betyder att utgifter för sådant som företaget köpt in ska justeras till vad av
det inköpta som använts/förbrukats under det aktuella året. Om företaget köpt
in varor som finns kvar i lager när året är slut ska utgiften justeras till
kostnad genom att minskas med det som finns kvar, dvs detsamma som vi gjort när
vi hävdat att inköpta varor som finns kvar i företaget inte är en kostnad
eftersom nettot mellan tillgångar och skulder inte ändrat. Tillgången Lager
ökar men skulden Leverantörsskulder ökar lika mycket för de varor som finns
kvar.
Du kan använda den här definitionen
av kostnader och intäkter om den underlättar din förståelse av företagens
ekonomiska modell, men kom ihåg att:
Inkomster minus utgifter är ett meningslöst belopp
Skillnaden mellan inkomster
och utgifter är varken förändring av pengar eller företagets resultat. Ingen
använder inkomster minus utgifter för att bedöma företagets framtid. I
diskussioner om budgeten i kommuner och stat kan du ibland höra uttryck som att
inkomster och utgifter måste gå ihop, men när du studerar företag ska du
aldrig använda detta uttryck. Skriv och säg att intäkter och kostnader måste gå
ihop om du menar att företaget inte ska gå med förlust.
3.7.3 Kapitalanskaffning
och kapitalanvändning
Ordet kapital kan vara
användbart vid sammanträden där du inte riktigt vet vad du ska säga. Det är
aldrig fel att komma med inlägget: ”Det är viktigt att vårda vårt kapital”.
Kapital tillhör de ord som kan ha många betydelser:
· Kapital kan betyda tillgångar.
· Kapital kan betyda skulder.
· Kapital används för humankapital, förtroendekapital, miljökapital och liknande.
Tvetydigheten i begreppet
kapital framgår också när man beskriver att tillgångarna i balansräkningen
visar kapitalanvändningen och eget kapital och skulder beskriver kapitalanskaffningen.
Att listan över tillgångar beskriver hur företaget använt kapital känns
rimligt, och att kalla skulder för kapitalanskaffning är också logiskt. Lite
otydligare blir det att det egna kapitalet också ingår i kapitalanskaffningen.
Nyemissioner kan ses som att företaget anskaffat kapital från ägarna, men att
vinster som inte delas ut kallas kapitalanskaffning känns mer tveksamt. Här
består ”anskaffningen” av att verksamheten gått med vinst, det är företagets
egen verksamhet som anskaffat kapitalet.
Vilket språkbruk man vill
använda kan vara en smaksak, så använd kapitalbegreppet
om det ger dig en tydligare bild av företagets ekonomi.
3.7.4 Andra språkbruk
Kärt barn har ofta många
namn. Grundtanken i det vi här kallat företagen ekonomiska modell:
· Att mäta tillgångar och skulder.
· Att registrera ändringar av nettot mellan tillgångar
och skulder som intäkter och kostnader.
kan i andra sammanhang
beskrivas som att vi tillämpar bokföringsmässiga grunder eller att vi
följer kongruensprincipen. I huvudsak tillför dessa två begrepp inget
nytt, utan är bara andra ord för att beskriva samma sak som vi behandlat.
Praxis i företagen är att
följa anskaffningsprincipen, d.v.s. att värdera tillgångar till inköpspris. Detta
beskrivs i vissa böcker som att företagen följer principen om historisk kostnad
(eng. Historical Cost). Man
menar samma sak men använder en annan term. Historisk avser inga långa
tidsperspektiv, utan syftar på inköpstillfället. Ordet kostnad avser inte
minskning av nettot mellan tillgångar och skulder, utan här används kostnad som
i vardagsspråket, d.v.s. som synonym för priset vid ett inköp.