© Rune Lönnqvist
Kapitel
1 Företagens ekonomiska modell – en introduktion
Innehåll
1.1
Privatlivets ekonomiska modell
1.2
Företagens ekonomiska modell
1.2.1
Modellens termer och begrepp
1.2.2
Investeringar
1.2.3
Lån, amortering och ränta
1.2.4
Försäljning
1.2.5
Inköp
1.2.6
Inköp som lagras
1.3
Sammanfattning om företagens ekonomiska modell
1.4
Resultaträkningen och årets resultat
1.1 Privatlivets ekonomiska modell
Ekonomi
sägs ofta vara ”läran om att hushålla med begränsade resurser”, och
begränsningarna beskrivs ofta med siffror som sätter gränser för vad som kan
göras. I privatlivet faller det sig naturligt för de flesta att använda siffror
på pengar för att få en bild av hur stora de begränsade resurserna är. Några
använder en bankapp för att få en bild av sin privata
ekonomi, men de flesta nöjer sig med mer spridda bilder som saldot på
bankkontot, hur mycket man handlat för med kreditkortet, hur mycket som är kvar
av månadens lön eller studiemedel och liknande.
De
flesta privatpersoner kan hushålla med sina begränsade resurser genom att få
siffror på tillgången på pengar. Om det blir pengar över under flera månader
kan man börja söka efter resor, testa nya restauranger, förnya sin garderob
eller på annat sätt öka sin konsumtion. Börjar pengarna sina
veckorna innan nästa lön, inser vi att det måste bli mer nudlar, mer
hemmakvällar och tvätt av gamla kläder.
Visst
kan man lösa en akut penningbrist med att låna av släkt och vänner, men de
flesta inser att det inte fungerar att månad efter månad låna pengar för det
dagliga livet. Ekonomin tvingar oss förr eller senare att anpassa storleken på
de pengar vi gör av med till inflödet av pengar.
Att
låna för att köpa bil, bostad eller annat som kan användas under en längre tid
känns naturligt för det flesta. Vi gör oss åtminstone en intuitiv bild av
konsekvenserna för det dagliga livet när en del av de pengar som kommer in i
framtiden är uppbokade för att betala ränta och amortering på lånet. Om inte
inflödet av pengar ökar i framtiden inser vi att det dagliga livet måste
stramas åt och bli billigare.
I
privatlivet har vi god kunskap om vad som hänt som påverkar vår ekonomiska
ställning. Om vi nyligen köp en ny TV blir vi inte oroade om vi ser ovanligt
låga nivåer på bankkontot. Vi vet att det är flera år tills nästa TV-köp och vi
kan fortsätta att leva på vanligt sätt med ett visst sparande.
Om
du funderar lite kring exemplen ovan så ser du att vi visserligen tittar på
siffror på vad som redan har hänt, men vi använder dessa siffror för att
göra prognoser om framtiden. Om siffrorna visar att du har ont om pengar kan du
sällan göra något åt det, gjort är gjort. Vad du däremot kan göra är att
planera för framtiden så att inte samma situation uppstår igen. Den grundsatsen
gäller i privatlivet men är också central för företag. Med fackspråk uttrycks
det med begreppet prognosrelevans.
Prognosrelevans:
De
siffror som beskriver vad som har hänt,
ska
utformas så att vi kan bedöma framtiden.
I
privatlivet behöver vi inte specialutforma de
ekonomiska siffrorna för prognoser. Vi har god kunskap och överblick över vad
som hänt och kan använda den kunskapen när vi bedömer siffrorna. I exemplet med
en ny TV utnyttjar vi vår bredare kunskap för att göra lugna prognoser trots de
vikande penningsiffrorna. Om det hade varit det vanliga vardagslivet som
orsakat samma minskning på bankkontot hade slutsatsen blivit planer för
billigare vardagar i fortsättningen.
I
privatlivet kan vi alltså kombinera råa siffror med vår goda kunskap om vad som
hänt. I ett företag finns sällan samma goda kunskaper om, och översikt över
verksamheten. Här finns större behov av att siffrorna utformas så att de i sig
själva är lämpliga för att gissa om framtiden. Intressenter som ägare, banker
och andra utanför företaget är i hög grad utelämnad till att bedöma framtiden
på basis av de siffror som presenteras.
Företag
använder en komplex ekonomisk modell där måttet resultat står i fokus.
Trots ett yrkesliv inom företagsekonomi har jag har aldrig känt behov av att
beräkna om jag själv gått med vinst eller förlust under ett år. Allt jag behövt
för att ”hushålla med mina begränsade resurser” har varit uppgifter om
mina pengar. I nästa avsnitt ska jag försöka förklara varför företag inte kan
nöja sig med att bara ta fram bilder av företagets pengar in och pengar ut.
1.2 Företagens ekonomiska modell
Låt
oss inleda med en parallell till TV-inköpet ovan. Säg att ett företag har köpt
in en ny förpackningsmaskin för 1 200 tkr och att företaget använde sina
egna pengar för inköpet. Om vi tillämpar privatlivets fokus på pengar skulle
företaget kunna beskriva det som hänt med:
En
utbetalning på 1 200 tkr
Den
beskrivningen är helt korrekt, men på det lokala bankkontoret, som lånat ut
flera miljoner till företaget, skulle man kunna bli oroad. ”Börjar det gå
dåligt för vår kund, pengarna i företaget verkar minska i snabb takt?” Som
utomstående har man fått en dålig bild av vad som hänt om man vill gissa om
framtiden för företaget. Företagsledningen känner ingen oro, för man vet att
minskningen av pengar beror på maskininköpet, men den kunskapen finns inte
utanför företaget.
Omgivningen
skulle få en mycket tydligare bild av vad som hänt om företaget istället rapporterar:
Vi
har köpt av en maskin för 1 200 tkr som beräknas hålla i sex år, och
Vi
har betalat 1 200 tkr.
Folket
på det lokala bankkontoret och övriga intressenter skulle med den senare
rapporten ha bättre möjligheter att bedöma företagets framtid. Man skulle veta
att den stora utbetalningen inte återkommer förrän om sex år. Mycket annat är
fortfarande oklart om företagets framtid, men lite bättre skulle prognoserna
kunna bli.
Nu
kan ju inte stora företag som Ericsson, Volvo och andra skicka ut tjocka böcker
där man på rad efter rad beskriver allt som har hänt i företaget på liknande
sätt. Man måste slå samman exempelvis alla maskininköp för att intressenter ska
kunna få en överblick över de ekonomiska händelserna, och man måste därför
hitta en form där själva siffrorna kan berättar mer om vad som hänt.
1.2.1 Modellens termer och begrepp
Med
start under industrialismen växte det fram en begreppsapparat som har blivit
vida accepterad och som är lagfäst i många länder. I de kommande delavsnitten
ska vi steg för steg ta upp de centrala begrepp som används av företag för att
berätta vad som hänt. Följande fyra grundbegrepp och två kombinationsbegrepp är
helt fundamentala för att du ska kunna läsa och tolka företagens berättelser:
· Tillgångar
· Skulder
· Intäkter
· Kostnader
· Eget kapital = Tillgångar
minus skulder
· Resultat = Intäkter minus
kostnader
I
det här inledande avsnittet ska vi ge en första övergripande presentation av
grundmodellen. Det kan vara svårt att få full förståelse för de ekonomiska
begreppen och sambanden vid en första presentation, men med en serie exempel
kommer följande avsnitt att belysa hur modellen fungerar, vad de nya begreppen
betyder och hur respektive siffror ska tolkas.
Längre
fram i boken ska vi precisera definitionerna av begreppen, just nu nöjer vi oss
med följande mer intuitiva definitioner:
Grundbegrepp:
Tillgångar är allt vad företaget kontrollerar
som har ett värde.
Skulder
är företagets åtaganden att i
framtiden betala till utomstående.
Intäkter
är de ökningar av nettot mellan
tillgångar och skulder som inträffat under en period.
Kostnader är de minskningar av
nettot mellan tillgångar och skulder som inträffat under en period.
Kombinationsbegrepp:
Eget kapital är skillnaden mellan
tillgångar och skulder. Sett med ägarögon är det egna kapitalet en siffra på
hur mycket av företagets värde som tillhör ägarna.
Resultat
är skillnaden mellan intäkter och
kostnader. Sett med ägarögon är resultatet en siffra på hur mycket företagets
verksamhet gett ägarna under perioden.
Kombinationsbegreppen innehåller
ingen ny information utan är bara namn på den matematiska skillnaden mellan
respektive grundbegrepp. Alla företag måste minst en gång om året sammanställa
en lista över vilka tillgångar och skulder man har och visa mellanskillnaden
som eget kapital. Denna lista kallas Balansräkning.
På samma sätt ska alla företag ska minst en gång per år sammanställa en lista
över den gångna periodens intäkter och kostnader och summera fram ett resultat.
Denna lista kallas Resultaträkning.
Observera
att balansräkningens tillgångar och skulder är en ögonblicksbild av företaget,
och är bara giltig för en viss tidpunkt. Resultaträkningens intäkter och
kostnader gäller däremot en hel period, ofta en period om ett år.
I
privatlivet ligger fokus på vad som händer med pengarna. Den
företagsekonomiska modellen tar ett bredare perspektiv och mäter vad som händer
med alla tillgångar och alla skulder, och lägger istället
fokus på resultatet. Kärt barn har många namn, så ofta används termerna vinst
för positiva resultat och förlust för negativa resultat. I sammandrag
kan man beskriva den företagsekonomiska modellen i följande steg:
1.
Mät hur händelser
i verksamheten påverkar storleken på företagets tillgångar och skulder.
2.
Om händelsen
innebär att nettot mellan tillgångar och skulder ökar så notera ökningen
som intäkt. Om händelsen innebär att nettot mellan tillgångar och skulder minskar
så notera minskningen som kostnad.
3.
Summera
skillnaden mellan intäkter och kostnader och rapportera resultatet till
intressenterna.
I
fortsatta avsnitt ska vi behandla hur ett antal typiska händelser beskrivs i
företagens ekonomiska modell.
1.2.2 Investeringar
Begreppet
tillgångar inkluderar privatlivets pengar i olika former men är mycket vidare.
Det innehåller mark, byggnader, lager, fordringar, rättigheter och annat. Allt
som kan säljas på en marknad eller som kan ge företaget pengar när det används.
Hur
stora tillgångar ett företag har varierar ofta dag för dag. Just nu finns varor
i vårt lager, lite senare har varorna sålts och blivit fordringar på kunder och
lite senare, när kunderna betalat, finns det pengar på vårt bankkonto. När
företaget rapporterar hur stora tillgångar man har så måste man bestämma en
viss dag, till och med ett visst klockslag som rapporten ska avse. Det
förekommer att företag rapporterar varje månad eller varje kvartal, men så här
i början av boken tar vi fasta på den tidsperiod då alla företag måste
rapportera, nämligen årsvis. Alla företag ska alltså rapportera hur stora tillgångar
man har vid årets början och vid årets slut.
Låt
oss återvända till exemplet med ett köp av en maskin från föregående avsnitt:
Exempel
1
Vi
har köpt en maskin för 1 200 tkr som beräknas hålla i sex år, och
Vi
har betalat 1 200 tkr från vårt bankkonto.
Vi
antar att detta köp gjordes alldeles i slutet av fjolåret. Vad händer med
företagets tillgångar just när köpet görs?
Tillgången pengar på bankkontot minskar med |
1 200 tkr |
Tillgången maskiner ökar med |
1 200
tkr |
Ändring
av tillgångarna |
+/- noll |
Här
blir skillnaderna mellan privatlivets ekonomi och företagens ekonomi uppenbara.
I privatlivets penningtänkande skulle händelsen vara negativ, en utbetalning på
1 200 tkr. När vi använder företagens ekonomiska begrepp blir bilden att
allt som hände var att en tillgång byts ut mot en annan tillgång. Nettoeffekten
vid själva köpet är alltså ”plus-minus-noll”, lite slarvigt uttryckt kan man
säga att själva köpet är ”gratis”. Uppoffringen som företaget gör när man köper
en maskin visar sig först under kommande år.
Låt
oss titta på hur företaget beskriver maskinen när det aktuella året är slut. Då
finns en ett år gammal maskin i företaget som köptes i slutet av fjolåret för
1 200 tkr. Värdet på den begagnade maskinen kan näppeligen vara lika stort
som priset på en ny maskin. I alla normala fall räknar företagen med lika stora
årliga värdeminskningar under den tid maskinen
beräknas vara användbar. Maskinen kommer alltså att minska i värde med 1/6-del
varje år.
Tillgången
maskiner vid årets slut =
1 200 – 1/6 x 1 200 |
1 000 tkr |
Tillgången
maskiner vid årets början |
1 200 tkr |
Minskning
av tillgångar under året = |
200 tkr |
Nästa
år blir bilden den samma:
Tillgången
maskiner vid nästa år slut =
1 000 – 1/6 x 1 200 = |
800 tkr |
Tillgången maskiner vid nästa års början |
1 000 tkr |
Minskning av tillgångar
under året = |
200 tkr |
När
sex år har gått kommer maskinen att ha försvunnit som tillgång och företaget
har visat en tillgångsminskning med 200 tkr varje år.
Privatlivets
rapport med ett minus på 1 200 tkr i slutet på förra året, ersätt i
företaget med ett minus på 200 tkr varje år sex år framåt. För att markera att
företagets minussiffror inte är minus för pengar, utan minus för det vidare
begreppet tillgångar har man valt kostnader som en egen term för
tillgångsminskningar.
En språklig oklarhet.
Ordet
kostnader används tyvärr i två olika betydelser. I dagligt tal använder vi ofta
ordet kostnad för priset på en vara eller tjänst, och även inom företag kan
ordet kostnad användas i den betydelsen. Att fråga ”Vad kostade
förpackningsmaskinen” är en helt begriplig fråga, och svaret skulle vara
1 200 tkr. Men i årsredovisningar och andra ekonomiska rapporter betyder
kostnad minskning av värden i företaget, och förpackningsmaskinens kostnad är
200 tkr per år.
Fokus
i privatlivets ekonomi ligger på pengar medan företagen fokuserar på verksamhetens
resultat. Eftersom resultat = intäkter minus kostnader kommer
förpackningsmaskinens årliga kostnader på 200 tkr att vara minskningar av
företagets resultat.
Förpackningsmaskinen
|
i privat-ekonomi: |
i företagets ekonomi: |
|
Pengar |
Resultat |
Ifjol |
- 1 200 tkr |
+/- 0 tkr |
I
år |
0 tkr |
- 200 tkr |
År
2 |
0 tkr |
- 200 tkr |
År
3 |
0 tkr |
- 200 tkr |
År
4 |
0 tkr |
- 200 tkr |
År
5 |
0 tkr |
- 200 tkr |
År
6 |
0 tkr |
- 200 tkr |
På vilket sätt är företagens modell bättre för att bedöma framtiden?
Om
företaget enbart skulle rapportera om pengar skulle intressenterna vart sjätte
år se en stor negativ utbetalning när företaget skaffar maskinutrustning för
förpackningen av produkter. Använder man den företagsekonomiska rapportmodellen
skulle intressenterna få årliga rapporter om kostnader för förpackningsmaskinen
under hela dess livslängd. Som utomstående intressent som inte vet varför var
sjätte år innebär en stor utbetalning, är det mycket lättare att bedöma
företagets ekonomi om man får inköpspriset utslaget på de sex år maskinen kan
användas.
I
generella termer kommer företaget att visa följande för ett år:
Resultaträkning för året
Kostnader
Avskrivningar = årets
värdeminskning av maskiner och inventarier
Balansräkning vid årets slut
Tillgångar
Maskiner och inventarier = inköpspris minus årets och tidigare års värdeminskning
2.2.3 Lån, amortering och ränta
Exempel
2 – början av år 1
År
1 tar företaget ett banklån på 900 tkr. Lånet ska amorteras på tre år och löper
med en ränta på 8%. Pengarna sätt in på företagets bankkonto.
I
privatlivet skulle den händelsen ha visats som en ökning av pengarna med 900
tkr. Om vi bara rapporterade pengar skulle en utomstående ha svårt att se om
penningökningen berodde på ökad försäljning eller som i detta fall på ett lån.
Företagens ekonomimodell ger en tydligare bild:
Tillgången Pengar ökar med 900 tkr
Skulden Banklån ökar med 900 tkr
Nettot
mellan tillgångar och skulder varken ökar eller minskar, vilket betyder att det
varken uppkommer intäkter eller kostnader och att effekten på företagets
resultat är plus minus noll.
Exempel
2 – slutet av år 1
I
början av år 1 tog företaget ett banklån på 900 tkr. Lånet ska amorteras på tre
år och löper med en ränta på 8%. Nu i slutet av år 1 betalar företaget 300 tkr
som amortering och 900 tkr x 8% = 72 tkr som ränta till banken.
Privatekonomiskt
sker en utbetalning för ränta och amortering på 300 tkr + 72 tkr = 372 tkr.
Många upplever amorteringen som något negativt, den minskar utrymmet för
trevlig privat konsumtion. I den företagsekonomiska modellen är en amortering
helt neutralt:
Tillgången Pengar minskar med 300 tkr
Skulden Banklån minskar med 300 tkr
Eftersom
ägarnas förmögenhet i företaget, dvs nettot mellan tillgångar och skulder är
oförändrat är amorteringen ingen kostnad och effekten på företagets resultat är
plus minus noll. Lägg märke till skillnaden mot betalningen av ränta:
Tillgången Pengar minskar med 72 tkr
Skulden Banklån påverkas inte
Här
minskar nettot mellan tillgångar och skulder med 72 tkr och räntebetalningen beskrivs
som en kostnad på 72 tkr vilket minskar företagets resultat. Under de kommande
två åren blir amorteringen 300 tkr/år medan räntan successivt minskar:
Räntebetalning år 2 =
8% x (900 tkr – 300 tkr) = 48 tkr
Räntebetalning år 3 =
8% x (900 tkr – 300 tkr – 300 tkr) = 24 tkr
Om
vi tittar på hela låneperioden är det stora skillnader mellan privatlivets
siffror och företagens sätt att beskriva lånet:
Lånet i privatekonomi och i företagens ekonomi:
|
Pengar |
Resultat |
År
1 |
+ 900 – 372 = + 528 tkr |
- 72 tkr |
År
2 |
- 348 tkr |
- 48 tkr |
År 3 |
- 324 tkr |
- 24 tkr |
Summa |
- 144 tkr |
- 144 tkr |
På vilket sätt är företagens modell bättre för att bedöma framtiden?
För
en utomstående intressent blir privatekonomins svängiga siffror svåra att tolka
och använda för att dra ut trender. En stor positiv effekt år 1 och stora
negativa poster år 2 och 3 ger liten vägledning för vad som kan komma i
framtiden.
Den
företagsekonomiska modellen neutraliserar själva lånet och amorteringarna. Ett
nytt lån blir ingen intäkt och amorteringarna blir ingen kostnad.
Räntebetalningarna blir kostnader och minskar resultatet, men de kostnaderna
möter de intäkter som företaget kan skapa med de pengar man lånat från banken.
Ett vanligt misstag
Det
händer att det privatekonomiska tänkandet smittar ned tankegången i den
företagsekonomiska modellen. I privatlivet är amortering ofta något negativt,
att betala tillbaka studielån eller bostadslån betyder minskat utrymmet för
trevliga aktiviteter i privatlivet. Om du funderar på att köpa en bostad är de
amorteringar du måste göra en väsentlig post i kalkylen över det som ofta
kallas ”månadskostnad” för den nya bostaden. Kanske är det därför som några tänker
fel och tror att amorteringar borde räknas in bland företagets kostnader.
Håll
fast vid grunddefinitionen att kostnader alltid är minskningar av nettot mellan
tillgångar och skulder. Vid en amortering minskar tillgångarna, men skulderna
minskar med samma belopp, så nettot mellan tillgångar och skulder är oförändrad
och därför är en amortering inte en kostnad.
I
generella termer kommer företaget att visa följande:
Resultaträkning för året
Räntekostnader = summan
av alla räntor som gäller det aktuella året
Balansräkning vid årets slut
Skulder
Banklån = den
del av lån som ännu inte amorterats
1.2.4 Försäljning
Exempel
3
Vårt
företag har utfört en tjänst och skickar den 5:e maj en faktura till kunden.
Fakturan lyder på 25 tkr och ska betalas inom 30 dagar.
I
det här fallet är det ingen stor skillnad mellan privatekonomi och företagens
ekonomimodell. Den skillnad som finns handlar om när försäljningen görs.
I privatlivet väntar vi ofta tills pengarna kommit, dvs i början av juni, medan
företaget ska redovisa + 25 tkr redan när företaget postar fakturan.
Motivet
för att redovisa försäljningen redan när fakturan skickas är åter igen
prognosrelevans. Känn efter vilken av följande två uppgifter som vore bäst för
att göra en prognos över företagets försäljning under nästa år:
Summan av årets fakturor till kunder 1 000 tkr
Summan av betalningar från kunder under året 920 tkr
En
nackdel med betalningssiffran är att den inte innehåller försäljningen under
december detta år. De flesta kunder väntar med att betala tills 30 dagar har
gått, så betalningarna för fakturorna vi skickat under december kommer först
nästa år. I gengäld innehåller betalningssiffran betalningar för försäljningen
under december ifjol, men det är en äldre och mindre aktuell siffra. En annan
nackdel med betalningssiffran är att den kan bli mer slumpmässig då den
exempelvis påverkas av om en större kund väljer att betala straxt
före eller efter årsskiftet. Skattemyndigheten, ekonomichefer, revisorer och
alla andra har enats om att summan av faktureringen är bättre för
prognosändamål och slagit fast att intäkter uppstår när fakturor postas.
När fakturan skickas den 5:e maj:
Tillgången Kundfordringar ökar med 25 tkr
Då ingen annan tillgång minskar och heller ingen skuld
ökar:
Intäkt Försäljning 25 tkr
När fakturan betalas den 5:e juni:
Tillgången Kundfordringar minskar med 25 tkr
Tillgången Bankkonto ökar med 25 tkr
Observera
att det inte uppstår några intäkter i juni när fakturan betalas. Du känner igen
intäkter på att nettot mellan tillgångar och skulder ska öka. Vid betalningen
minska en tillgång och en annan tillgång ökar med samma belopp. Nettot är
alltså oförändrat och då har varken intäkter eller kostnader uppkommit.
I
generella termer kommer företaget att visa följande:
Resultaträkning för året
Försäljningsintäkter = summan av alla fakturor som skickats till kunder under året
Balansräkning vid årets slut
Tillgångar
Kundfordringar = summan
av de fakturor som kunderna ännu inte betalat
Vad händer vid försäljning till konsumenter i en butik?
När
kunderna betalar direkt med Swich, kort eller kontanter finns ingen
komplikation kring när försäljningen sker. En ICA Nära butik som sålt för 90
tkr under dagen redovisar intäkt samma dag:
Tillgången Bankkonto ökar med 90 tkr
Då ingen annan tillgång minskar och heller ingen skuld
ökar:
Intäkt Försäljning 90 tkr
1.2.5 Inköp
Exempel
4
Vårt
företag köper in annonser på en plattform för sociala medier. Den 10:e augusti
får företaget en faktura för annonser. Fakturan lyder på 14 tkr och ska betalas
inom 30 dagar.
Även
här har kravet på prognosrelevans lett till att företagen redovisar ett inköp
den dag fakturan från leverantören kommer till vårt företag. Tills vi betalar
fakturan har vi en skuld till leverantören.
När fakturan kommer den 10:e augusti:
Skulden Leverantörsskulder ökar med 14 tkr
Då ingen annan tillgång ökar och heller ingen annan
skuld minskar:
Kostnad Annonskostnader 14 tkr
När fakturan betalas den 10:e september:
Tillgången Bankkonto minskar med 14 tkr
Skulden Leverantörsskulder minskar med 14 tkr
Observera
att det inte uppstår någon kostnad i september när fakturan betalas. Du känner
igen kostnader på att nettot mellan tillgångar och skulder ska minska. Vid
betalningen minskar en tillgång och en skuld minskar med samma belopp. Nettot
är alltså oförändrat och då har varken intäkter eller kostnader uppkommit.
I
generella termer kommer företaget att visa följande:
Resultaträkning för året
Annonskostnader = summan
av alla fakturor för annonser under året
Balansräkning vid årets slut
Skulder
Leverantörsskulder = summan
av de fakturor från leverantörer som vi ännu inte betalat
1.2.6 Inköp som lagras
Exempel
5
Vårt
företag säljer skor i en webbutik. Den 15:e april får
företaget en faktura på inköpet av ett parti sandaler. Fakturan lyder på 120
tkr och ska betalas inom 30 dagar. Varorna sorteras in på företagets lager.
Som
du har sett i tidigare exempel ska företaget registrera inköpet den 15:e april
då fakturan för köpet kommer till företaget. Men eftersom de inköpta skorna
läggs in i lager så uppstår en ny tillgång vid inköpet:
När fakturan kommer den 15:e april:
Skulden Leverantörsskulder ökar med 120 tkr
Tillgången Varulager ökar med 120 tkr
Kontentan
av inköpet är att en skuld ökar och en tillgång ökar med 120 tkr, nettot mellan
tillgångar och skulder är då oförändrat och företaget har inga kostnader just
nu. Inte heller uppkommer någon kostnad när företaget betalar fakturan:
När fakturan betalas i mitten av maj:
Skulden Leverantörsskulder minskar med 120 tkr
Tillgången Bankkonto minskar med 120 tkr
Här
minskar både skulder och tillgångar med 120 tkr och nettot mellan tillgångar
och skulder är oförändrat, alltså varken intäkt eller kostnad. Men i långa
loppet kan det rimligen inte vara ”gratis” att köpa in skor för 120 tkr.
Företagets syfte med inköpet är inte att behålla sandalerna för eget bruk, utan
att successivt sälja skorna till kunder. När så sker kommer lagret att minska
och företaget redovisar kostnader:
Under slutet av april säljs hälften av de inköpta
sandalerna för sammanlagt 80 tkr:
När
april månad är slut har hälften av lagret av sandaler lämnat företaget och 80
tkr har kommit in på företagets bankkonto via kortbetalningar från kunder. Ett
alternativ vore att visa nettot av dessa båda händelser, lagerminskningen och
ökningen av pengar från kunderna. Men etablerad praxis är att separera det
positiva och det negativa när det handlar om företagets normala inköp och
försäljning av varor. Försäljningen under andra halvan av april beskrivs på
följande två sätt:
Försäljningen under slutet av april:
Tillgången Bankkonto ökar med 80 tkr
Eftersom vi behandlar minskningen av lager som en egen
händelse
kommer inga andra tillgångar och skulder att ändras
Intäkt Försäljningsintäkter 80 tkr
Det
negativa med försäljningen redovisas som en separat händelse:
Försäljningen under slutet av april:
Tillgången Varulager minskar med hälften av 120 tkr =
60 tkr
Eftersom vi behandlar försäljningen som en egen
händelse
kommer inga andra tillgångar och skulder att ändras
Kostnad sålda varor 60
tkr
I
generella termer kommer företaget att visa följande för ett år:
Resultaträkning för året
Försäljningsintäkter = försäljningspriser x såld volym
Kostnad sålda varor inköpspris
x såld volym
Balansräkning vid årets slut
Tillgångar
Varulager = inköpspris
x kvarvarande varor
Skulder
Leverantörsskulder summa
inköpsfakturor som ännu inte betalats
På vilket sätt är företagens modell bättre för att bedöma framtiden?
En
stor del av företagets resultat skapas av att företaget säljer varor för ett
högre pris än varornas inköpspris. För att utomstående intressenter ska kunna
läsa av trender är det viktigt att intäkter och kostnader beräknas för samma
volym, och som du ser ovan så kommer både intäkter och kostnader alltid att
avse de sålda volymerna. Att basera prognoser på en jämförelse mellan
försäljningsvolym och inköpsvolym är ett mycket sämre alternativ.
Nyckeln
i den ekonomiska modellen är att registrera in- och utleveranser i lagret.
Inköp av varor blir neutralt för resultatet och orsakar inga kostnader utan en
ökning av tillgången varulager. När varor säljs
minskar lagret och lagerminskningen resulterar i kostnader.
Av
praktiska skäl används inte modellen att registrera lager av inköpta varor för
mindre väsentliga förbrukningsvaror. Om företaget köper in papper till skrivare
och kopiatorer väljer de flesta företag att inte hålla reda på användningen av
papper. Här bortser man från lagret av papper och betraktar inköpet som en
kostnad. Det får inte ”kosta mer än det smakar” att administrera den ekonomiska
modellen.
1.3 Sammanfattning om företagets ekonomiska modell
Grundidén
i företagens ekonomiska modell är att hålla reda på vad som händer med företagets
tillgångar och skulder, och registrera intäkter och kostnader när nettot mellan
tillgångar och skulder ändras. För att ge en överblick av modellen ska vi här
gå igenom de olika typer av händelser som kan inträffa:
Ändringar
av tillgångar och skulder |
Effekt
på företagets resultat |
En tillgång ökar: · och en annan tillgång
minskar |
– – |
· och en skuld ökar |
– – |
· Ingen annan tillgång eller
skuld ändras |
Intäkt |
En tillgång minskar: · och en annan tillgång ökar |
– – |
· och en skuld minskar |
– – |
· Ingen annan tillgång eller
skuld ändras |
Kostnad |
Ändringar
av tillgångar och skulder |
Effekt
på företagets resultat |
En skuld ökar: · och en annan skuld minskar |
– – |
· och en tillgång ökar |
– – |
· Ingen annan tillgång eller
skuld ändras |
Kostnad |
En skuld minskar: · och en annan skuld ökar |
– – |
· och en tillgång minskar |
– – |
· Ingen annan tillgång eller
skuld ändras |
Intäkt |
1.4 Resultaträkningen och årets resultat
De
intäkter och kostnader som uppkommer under en period summeras och presenteras i
en resultaträkning. De finns regler för vilka poster som ska finnas i en
officiell resultaträkning, men för internt bruk kan företaget väljs fritt hur
intäkter och kostnader ska presenteras. En bärande princip, både internt och
officiellt är att gruppera intäkter och kostnader efter orsaken till att
de har uppkommit.
Bland
intäkterna är den helt dominerande orsaken att företaget sålt varor eller
tjänster till kunder, och i normala fall summerar man alla dessa intäkter under
perioden och visar siffran under rubriken Försäljningsintäkter. Om det
är av intresse kan man självklart dela upp försäljningsintäkterna efter olika
varugrupper, efter olika försäljningskanaler som webbshop och återförsäljare
eller liknande.
En
annan orsak till intäkter kan exempelvis vara att företaget lånat ut pengar
till större kunder och får räntebetalningar. Dessa belopp visas ofta under
rubriken Ränteintäkter.
Företag
som säljer fysiska produkter visar kostnaden för de varor som sålts under
rubriken Kostnad sålda varor, Varukostnad eller liknande. Att företaget
anställt personal orsakar kostnader i form av löner, sociala avgifter,
utbildning och liknande. Ofta samlas allt under rubriken Personalkostnader
eller Lönekostnader. Tillgångar som kan användas i flera år men som
successivt minskar i värde orsakar kostnader. Standardrubriken för dessa
kostnader är Avskrivningar.
Hur
detaljerat man ska specificera efter orsaken till kostnader för lokaler,
marknadsföring, kommunikation, forskning och utveckling, energiförbrukning och
liknande är en smaksak. Ofta sammanfattas olika kostnader under rubriken Omkostnader,
Övriga kostnader eller liknande.
De
flesta företag har tagit upp lån som orsakar Räntekostnader. I vissa
juridiska företagsformer som enskild firma och handelsbolag betalar ägarna skatt
för vinster som uppstått i företaget. Andra företag som aktiebolag betalar
skatt som företag och tar med Skattekostnader i resultaträkningen.
Exempel på en resultaträkning:
Resultaträkning för perioden 1/1 – 31/12 år 202X
Försäljningsintäkter |
1 290 tkr |
Ränteintäkter |
20 tkr |
Summa intäkter |
1 310 tkr |
Kostnad
sålda varor |
230 tkr |
Personalkostnader |
340 tkr |
Avskrivningar |
80 tkr |
Omkostnader |
270 tkr |
Räntekostnader |
70 tkr |
Summa
kostnader |
990 tkr |
Årets resultat |
+ 320 tkr |
Slutsumman i resultaträkningen, årets resultat,
är den mest centrala siffran i företagens ekonomi.
Resultatet
visar hur periodens verksamhet påverkat företaget. Om resultatet är en vinst så
anger den hur mycket nettot mellan företagets tillgångar och skulder har vuxit,
om resultatet är en förlust anger den hur mycket nettot mellan företagets
tillgångar och skulder minskat. Alla intressenter reagerar på siffran på årets
resultat:
Ägarna
ser
resultatet som en siffra på hur deras förmögenhet i företaget ökat eller
minskat. Resultatet blir den ersättning ägarna får för att de satsat pengar i
företaget, en viktig siffra för att kunna dra ut trender för framtidens
resultat.
Långivare
får
ingen del i resultatet men kan lättare göra prognoser över företagets förmåga
att betala räntor och amorteringar i fortsättningen.
Anställda
får
heller ingen del av resultatet (om det inte finns ett bonusprogram), men goda
vinster signalerar god anställningstrygghet och utrymme för tuffa lokala
löneförhandlingar.
Kunder
och leverantörer
använder
företagets resultat för att kunna bedöma hur stabil affärspartner företaget kan
vara i framtiden.
Skatteverket
och övriga myndigheter
får
del av resultatet då det är basen för vad företaget eller ägarna ska betala i
skatt efter diverse justeringar.
Offentligheten
Tidningar
och andra massmedia rapporterar och kommenterar de stora börsbolagen resultat
och företagsledningens framtid i bolaget ifrågasätts om bolaget rapporterar
stora negativa resultat.
Om
man vill beskriva företagets utveckling med en enda siffra så är det självklara
valet årets resultat. För oinvigda kan innebörden i ett företags resultat vara
lite oklar. I privatlivet är fokus på pengar, och ekonomisk framgång synliggörs
genom att en person har välfyllda bankkonton och aktiedepoter. Men för gemene
man är det mer oklart var ett företags resultat finns i den verkliga världen.
Som du sett i tidigare avsnitt är resultatet skillnaden mellan intäkter och
kostnader, och intäkter är ökningar och kostnader är minskningar av nettot
mellan företagets tillgångar och skulder. Men lika fullt kan man ställa sig
frågan, var finns vinsten på 320 tkr i exempelföretaget ovan? Kan man fysiskt
se vinsten någonstans i företaget?
Någon
kanske föreslår att vi ska söka efter vinsten på företagets bankkonto. Borde inte
bankkontot ha ökat om företaget gått med vinst? Svaret är ett entydigt NEJ!
Just nu har vi inte fått några uppgifter om mängden pengar i bolaget, men jag
har tjuvkikat i företagets räkenskaper och saldot på företagets bankkonto har
minskat med 40 tkr under det aktuella året. Årets resultat är alltså något
annat än pengar.
Svaret
på frågan var årets vinst finns någonstans rent fysiskt ligger i grundidén i
den ekonomiska modellen. Istället för att som
privatpersoner fokusera på pengar lägger modellen fokus på nettot mellan alla
tillgångar och alla skulder. Om vi vill se vinsten rent fysiskt måste vi
genomföra följande lite komplicerade operation:
· Göra ett studiebesök den 1/1 och se alla tillgångar i
företaget och alla skuldpapper
· Göra om studiebesöket när året är slut den 31/12 och
återigen titta på alla tillgångar och alla skulder.
Vid
det senare studiebesöket skulle vi se att tillgångarna minus skulderna var 320
tkr större än vid besöket vid årets början. Vi kan inte peka ut vinsten i någon
särskild tillgång som ökat eller skuld som minskat. Poängen med att mäta
resultat istället för pengar är att vi tar ett
helhetsperspektiv på företaget. Företagets värde för ägarna har ökat med 320
tkr och då mäter vi alla tillgångar och alla skulder. Den fysiska verkligheten
av ett resultat på 320 tkr finns i den tillväxt av nettot mellan tillgångar och
skulder som skett under året.
Det
är upp till ägarna att besluta om vad som ska ske med den värdetillväxt som
årets resultat representerar. Ägarna kan välja att låta värdetillväxten stanna
i företaget eller att överföra hela eller delar av värdetillväxten till sina
privata konton. När ägaruttaget sker så görs det med pengar, och skulle
företaget inte ha tillräckligt med pengar, kan det lösas genom att företaget
tar upp nya lån. Vinsten, resultatet som sådant finns inte som pengar, men om
företaget lånar upp pengar kan ägarna ta ut ett belopp som motsvarar årets
resultat.
Om
ägarna inte tar ut hela vinsten kommer ett företag som går med vinst att växa i
värde för ägarna. Tillväxten kan ske genom att summa tillgångar blir större
eller genom att företagets skulder krymper. Ett företag som går med förlust
skrumpnar däremot ihop, tillgångarna minskar i värde eller så ökar skulderna.
Under ett antal år kan företaget överleva genom att ständigt öka skulderna, men
förr eller senare kommer tänkbara långivarna att vägra nya lån och företagets
saga är all. Företagets resultat är alltså en viktig indikator för att bedöma
företagets framtid. Ett enskilt år med förlust är en varningssignal, men ingen
dödsdom. Men för att överleva på lång sikt måste företaget förr eller senare
kunna redovisa åtminstone nollresultat.